شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
فیزیوتراپی برای بیماری پارکینسون در شیراز

فیزیوتراپی برای بیماری پارکینسون در شیراز

  • صفحه اصلی
  • -
  • فیزیوتراپی
  • -
  • فیزیوتراپی برای بیماری پارکینسون در شیراز
فیزیوتراپی برای بیماری پارکینسون در شیراز

فیزیوتراپی برای بیماری پارکینسون به بهبود علائم بیماری پارکینسون و تقویت توانایی های حرکتی و افزایش قدرت، استقامت و انعطاف پذیری کمک می کند. در واقع

فیزیوتراپی بیماری پارکینسون به افراد مبتلا کمک می کند تا علاوه بر تقویت توانایی های حرکتی بتوانند کیفیت زندگی روزمره خود را افزایش دهند. تمرینات فیزیوتراپی نیز برای بیماری پارکینسون به قدرت، استقامت، انعطاف پذیری و عدم تعادل کمک می کند.این مقاله از سایت کلینیک فیزیوتراپی در شیراز مهراز به معرفی این بیماری و علائم آن پرداخته و راه های درمان آن را بیان می کند.

بیماری پارکینسون چیست

بیماری پارکینسون اختلالی عصبی است که بر نورون‌ های دوپامینرژیک سیاه مغز که وظیفه تولید دوپامین را بر عهده دارند، تأثیر می‌گذارد.

دوپامین ماده ای شیمیایی است که وظیفه انتقال پیام ها را به اطراف مغز بر عهده دارد. به طور مثال، وقتی قسمتی از بدنتان شروع به خارش می کند، دوپامین پیام انجام این کار را به سلول ‌های عصبی می رساند.

برای تشخیص و درمان علائم بیماری پارکینسون می توانید به کلینیک مهراز در شیراز مراجعه کنید. در طول جلسات فیزیوتراپی پارکینسون، پزشک متخصص تمریناتی را متناسب با شرایط بیمار آموزش خواهد داد.

علائم بیماری پارکینسون

علائم بیماری پارکینسون به صورت تدریجی ظاهر شده و اغلب نادیده گرفته می شوند. به این ترتیب بهتر است مراقب علائمی که در زیر به آن ها اشاره می شود، باشید.

علائم اصلی بیماری پارکینسون عبارتند از:

  • لرزش
  • سفتی اندام
  • کندی در راه رفتن
  • عدم تعادل در راه رفتن

علائم ثانویه بیماری پارکینسون عبارتند از:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • زوال عقل
  • اختلال شناختی
  • اختلال رفتاری خواب
  • از دست دادن حس بویایی
تاثیر فیزیوتراپی بر بیماری پارکینسون چیست و بیماری پارکینسون چه علائمی دارد؟

علت بیماری پارکینسون

تاکنون هیچ علتی برای بیماری پارکینسون شناخته نشده است. با این حال، فرض بر این است که عوامل ژنتیکی، ارثی و محیطی در این بیماری دخیل باشند. برخی از ژن ها نیز با این بیماری مرتبط هستند.

اگرچه عوامل وراثتی در ابتلا به این بیماری بسیار نادر هستند، اما 15درصد از بیماران پارکینسون به دلایل وراثتی به این بیماری مبتلا می شوند.

مراحل بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون از 5 مرحله تشکیل شده که به شرح زیر توضیح داده خواهد شد.

  1. در مرحله اول بیماری پارکینسون، علائم بسیار خفیف بوده و زندگی فرد و فعالیت های روزمره را چندان تحت تاثیر قرار نخواهد داد.
  2. در مرحله دوم بیماری، علائم بدتر می‌شود و فعالیت‌های روزانه برای فرد سخت تر شده و حتی انجام یک کار ساده مدت زمان زیادی به طول می انجامد.
  3. مرحله سوم به عنوان مرحله میانی شناخته می شود. در این مرحله، علائم بیماری پارکینسون تشدید شده و بیمار در انجام فعالیت ‌های روزانه مانند لباس پوشیدن، غذا خوردن و مسواک زدن با مشکل مواجه خواهد شد.
  4. در مرحله چهارم از این بیماری، علائم شدید می شوند و بیمار در انجام فعالیت های روزانه و راه رفتن به کمک نیاز دارد.
  5. در مرحله پنجم، بیماری پیشرفته می شود و بیمار کاملا درمانده شده و برای انجام فعالیت های روزمره به کمک و نظارت نیاز خواهد داشت.
بیماری پارکینسون چیست و فیزیوتراپی چه کمکی می کند؟ بیماری پارکینسون در چه سنی رخ می دهد؟

تشخیص بیماری پارکینسون

یک متخصص مغز و اعصاب مجرب با استفاده از تجهیزات پیشرفته این بیماری را به خوبی تشخیص خواهد داد.

هیچ آزمایش خاصی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد. با این وجود، پزشکان انواع آزمایش‌ خون و تست های تصویر برداری مانند MRI، سونوگرافی مغز، SPECT و پت اسکن را برای رد سایر بیماری ها با علائم مشابه این بیماری توصیه می کنند.

بیماری پارکینسون در چه سنی رخ می دهد؟

پارکینسون معمولاً افراد بالای 60 سال را تحت تأثیر قرار می دهد. اما استثنائاتی نیز در این مورد وجود دارد و برخی از افراد در 40 سالگی و حتی پایین تر به این بیماری مبتلا می شوند.

بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی و توانبخشی سالمندان در شیراز

پارکینسونیسم چیست؟

پارکینسونیسم به طیف وسیعی از اختلالات حرکتی گفته می شود که علائمی شبیه به بیماری پارکینسون را نشان می دهد. بیشتر افرادی که از پارکینسونیسم رنج می برند، پارکینسون ایدیوپاتیک دارند.

بیماری پارکینسون یا پارکینسون ایدیوپاتیک شایع ترین نوع پارکینسونیسم محسوب می شود. ایدیوپاتیک به این معنی است که علت مشخصی برای بیماری وجود ندارد.

انواع بیماری پارکینسون و پارکینسونیسم

  • دژنراسیون کورتیکوبازال
  • زوال عقل با اجسام لویی
  • پارکینسونیسم ناشی از دارو
  • لرزش اساسی یا ترمور اسنشیال
  • آتروفی سیستم چندگانه یا تضعیف چندگانه سیستمی
  • فلج فوق هسته ای پیشرونده
  • پارکینسونیسم آترواسکلروتیک
تاثیر فیزیوتراپی در بیماران پارکینسون چیست و بیماری پارکینسون در چه سنی رخ می دهد؟

درمان بیماری پارکینسون در شیراز

در حال حاضر، درمان خاصی برای بیماری پارکینسون وجود ندارد. با این حال، مصرف دارو، فیزیوتراپی و در برخی موارد جراحی موثر خواهد بود.

مصرف دارو

اگرچه مصرف دارو به طور کامل بیماری پارکینسون را درمان نمی‌کند، اما در تسکین علائم ناشی از این بیماری بسیار موثر خواهد بود.

فیزیوتراپی

اثر بخشی فیزیوتراپی برای بیماری پارکینسون به اثبات رسیده است. فیزیوتراپی در بهبود مشکلات حرکتی، انعطاف پذیری، پوسچر بدن و تعادل موثر خواهد بود.

فیزیوتراپی به حفظ تحرک و تعادل بیمار کمک می کند و در نتیجه در حفظ استقلال بیمار موثر خواهد بود.

تمرینات فیزیوتراپی برای بیماری پارکینسون به ریلکس شدن ماهیچه های سفت و انعطاف پذیری عضلات کمک می کند.

این تمرینات به بیماران کمک می کند تا فعالیت های روزمره را به شکلی ایمن انجام دهند.

در کلینیک فیزیوتراپی برای بیماری پارکینسون  در شیراز میتوانید برای درمان بیماری پارکینسون اقدام کنید.

جراحی

جراحی آخرین گزینه برای درمان بیماری پارکینسون محسوب می شود. جراحی تنها در صورتی تجویز می شود که بیماری فرد بسیار پیشرفته شده و علائم حرکتی نیز غیر قابل کنترل است.

سه نوع جراحی برای درمان بیماری پارکینسون توصیه می شود:

تحریک عمقی مغز

این روش هنگامی تجویز می شود که بیماری به هیچ یک از روش های درمانی و داروها پاسخ نمی دهد.

در این روش، جراح الکترودهایی را برای کنترل تکانه هایی که منجر به پارکینسون می شود در مغز بیمار قرار می دهد.

پالیدوتومی

در این روش، جراح بخش کوچکی از گلوبوس پالیدوس را بر می دارد. پس از جراحی پالیدتومی، بیمار اندام های بدن خود را سفت نمی کند و علائمی مانند لرزش و عدم تعادل در بیمار کاهش خواهد یافت.

تالوموتومی

جراحی تالوموتومی باعث کاهش لرزش اندام در بیمار می شود. در این جراحی بخشی از تالاموس (بخشی از مغز) برداشته خواهد شد.

بیشتر بخوانید : تمرین درمان در شیراز

باورهای غلط در مورد بیماری پارکینسون

باورهای غلط زیادی در مورد بیماری پارکینسون وجود دارد که در این قسمت به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم.

  • پارکینسون یک اختلال حرکتی است : بیماری پارکینسون دارای علائم حرکتی و غیر حرکتی مانند، لرزش، اختلال در تعادل، افسردگی، اختلال رفتاری خواب و غیره است.
  • لرزش اندام از علائم اصلی پارکینسون به شمار می رود : لرزش یکی از علائم پارکینسون است، اما علائم در بیماران متفاوت بوده و هر یک از آن ها ممکن است علائم متفاوتی را تجربه کنند. لرزش اندام در بیماران مبتلا به سکته مغزی، ام اس و آسیب ضربه مغزی نیز دیده می شود.
  • بیماری پارکینسون قابل درمان است : تاکنون درمانی برای بیماری پارکینسون شناخته نشده است. با این حال، برخی از داروها و تمرینات فیزیوتراپی به مدیریت و کنترل علائم ناشی از این بیماری کمک می کند.
  • فقط افراد مسن به پارکینسون مبتلا می شوند : این باور کاملا اشتباه است. اگرچه بیماری پارکینسون افراد بالای 60 سال را بیشتر از دیگران تحت تاثیر قرار می دهد، اما در بسیاری از موارد این بیماری در افراد 40 ساله و نوجوانان نیز مشاهده شده است.

مجید حسن بیگی فیزیوتراپیست و عضو انجمن فیزیوتراپی ایران در شیراز، ارائه کننده خدمات فیزیوتراپی در شیراز. برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با کلینیک فیزیوتراپی مهراز، با شماره تلفن 09010384525 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک فیزیوتراپی مهراز: شیراز، خیابان اردیبهشت غربی، تقاطع خیابان فلسطین (باغشاه) و اردیبهشت، ساختمان امیران، طبقه 4

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است