شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
شکستگی فشاری ستون فقرات + علائم و درمان

شکستگی فشاری ستون فقرات + علائم و درمان

  • صفحه اصلی
  • -
  • شکستگی ها
  • -
  • شکستگی فشاری ستون فقرات + علائم و درمان
شکستگی فشاری ستون فقرات + علائم و درمان

شکستگی فشاری ستون فقرات چیست

شکستگی فشاری ستون فقرات نوعی آسیب استخوان است که منجر به فرو ریختن مهره‌ های کمر و کوتاه تر شدن آن‌ ها می شود.

این شکستگی معمولا در قسمت های جلویی مهره‌ ها اتفاق افتاده و باعث می ‌شود بدن به مرور زمان به سمت جلو خمیده شود.

علائم شکستگی فشاری ستون فقرات در هر فردی متفاوت است، بنابراین در صورت احساس کمردرد یا هر علائم دیگری برای آگاهی از دلیل بروز مشکل به کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص ارتوپدی در شیراز مراجعه کنید.

شکستگی های فشاری ستون فقرات چقدر رایج هستند

این آسیب بسیار رایج است و سالانه تقریبا 1 میلیون شکستگی فشاری ستون فقرات تشخیص داده می شود.

این نوع شکستگی‌ ستون فقرات در زنان مسن‌ مبتلا به پوکی استخوان (نوعی بیماری که باعث ضعیف و شکننده شدن استخوان‌ ها می‌ شود) بیشتر است و در مردان مسن نیز اتفاق می افتد.

بر اساس تخمین پزشکان از هر 4 زن بالای 50 سال، حداقل 1 نفر دچار شکستگی فشاری ستون فقرات می شود. احتمال بروز این آسیب در زنان یائسه بیشتر است و تقریبا نیمی از افراد بالای 80 سال با این مشکل رو به رو هستند.

علائم شکستگی فشاری ستون فقرات چیست

علائم شکستگی فشاری ستون فقرات

در صورت بروز شکستگی های متعدد، ستون فقرات نیز تغییر شکل می دهند. بخشی از مهره ها به دلیل ایجاد ترک فرو ریخته و نمی توانند وزن ستون فقرات را تحمل کنند. این اتفاق بر نحوه عملکرد بدن نیز تأثیر می گذارد.

علائم شکستگی فشاری ستون فقرات عبارتند از:

  • کاهش قد : ستون فقرات در صورت شکستگی، مقداری کوتاه تر شده و در نهایت پس از فرو ریختن چندین مهره، به طور قابل توجهی کوتاه تر به نظر می رسد.
  • کیفوز (خمیدگی کمر) : مهره ها پس از فرو ریختن به شکل گُوِه (هندسی) در آمده و باعث می شوند ستون فقرات به جلو خمیده شود. در نهایت هنگامی که بدن سعی می کند خود را با این وضعیت سازگار کند، دچار گردن و کمر درد خواهید شد.
  • مشکلات معده : کوتاه تر شدن ستون فقرات به معده فشار آورده و مشکلات گوارشی متعددی مانند یبوست، کمبود اشتها و کاهش وزن به همراه خواهد داشت.
  • درد لگن : با کوتاه تر شدن ستون فقرات، قفسه سینه به استخوان لگن نزدیک می شود. اگر استخوان ها به یکدیگر ساییده شوند احتمالا احساس درد خواهید داشت.
  • مشکلات تنفسی : اگر فشردگی ستون فقرات زیاد باشد، ریه ها به درستی کار نمی کنند و تنفس دچار اختلال می شود.

بیشتر بخوانید : درمان شکستگی استخوان در شیراز + علائم، تشخیص و درمان

علت شکستگی فشاری ستون فقرات

پوکی استخوان نوعی بیماری است که منجر به نازک شدن بافت استخوانی و کاهش تراکم استخوان می شود. این وضعیت رایج ترین علت شکستگی های فشاری ستون فقرات است.

موارد زیر از دیگر علل احتمالی شکستگی های فشاری ستون فقرات هستند:

  • وارد شدن ضربه فیزیکی به کمر
  • وجود تومور در ستون فقرات یا توموری که به این ناحیه گسترش می یابد (نسبتا نادر)
  • بیماری های مادرزادی مانند شکل گیری ناکامل استخوان
  • عفونت استخوان (استئومیلیت)
  • پوکی و ضعف استخوان ها که در زنان یائسه و مردان مسن
  • صدمات و آسیب ها
علت شکستگی فشاری ستون فقرات چیست

درمان شکستگی های فشاری ستون فقرات

درمان این بیماری بر تسکین درد، تثبیت استخوان ‌ها و جلوگیری از شکستگی های دیگر متمرکز است. روش های درمانی با توجه به شدت شکستگی و سلامت کلی فرد شامل موارد زیر خواهند بود:

  • داروهای مسکن : پزشک داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی بدون نسخه یا شل کننده های عضلانی را تجویز می کند. این داروها را باید طبق دستورالعمل های پزشک مصرف کنید.
  • بریس : بریس های خاصی وجود دارند که از مهره های ستون فقرات حمایت می کنند و با کاهش میزان حرکت، درد ستون فقرات را تسکین می دهند.
  • داروهای تقویتی برای استخوان ها : داروهایی به نام بیس فسفونات ها از جمله ایباندرونیک اسید (بونیوا) و آلندرونیک اسید (فوزاماکس) تحلیل رفتن استخوان ها را کند کرده، استخوان ها را ثابت نگه داشته و از شکستگی نیز جلوگیری می کنند.
  • ورتبروپلاستی یا کیفوپلاستی : این روش های کم تهاجمی برای تسکین درد، تثبیت استخوان ها و بهبود تحرک کاربرد دارند. در طول ورتبروپلاستی، پزشک با استفاده از یک سوزن به مهره ها سیمان استخوانی تزریق می کند.

در عمل کیفوپلاستی از یک وسیله بادی استفاده شده و سپس سیمان استخوانی به مهره ها تزریق می شود. این دو عمل سرپایی هستند و می توانید همان روز به خانه بازگردید.

بیشتر بخوانید : کشش ستون فقرات یا تراکشن در شیراز

تشخیص شکستگی فشاری ستون فقرات

پزشک ابتدا بیمار را برای بررسی انحنای ستون فقرات و ایجاد قوز در کمر معاینه می کند. سپس برای بررسی پوکی استخوان آزمایش سی تی اسکن، ام آر آی، اشعه ایکس یا تست تراکم استخوان تجویز می شود.

این آزمایشات به جز تست تراکم استخوان به تشخیص شکستگی های فشاری کمک می کنند.

برخی از تومورهایی که مسئول شکستگی های فشاری و همچنین آسیب‌ های تروماتیک کمر هستند در تست ‌های تصویربرداری تشخیصی نشان داده می شوند.

درمان شکستگی فشاری ستون فقرات

پیشگیری از شکستگی فشاری ستون فقرات

می توانید با انجام چند اقدام مهم همانند موارد زیر برای جلوگیری از پوکی استخوان، خطر شکستگی فشاری را کاهش دهید:

  • دریافت ویتامین D و کلسیم کافی از طریق غذاهایی از جمله شیر، پنیر دلمه، ماست، ساردین و کلم بروکلی
  • انجام آزمایش تراکم استخوان در صورت قرار داشتن در گروه پرخطر پوکی استخوان
  • مصرف داروهایی برای جلوگیری از تحلیل یا تحریک رشد استخوان طبق تجویز پزشک (احتمال بروز مجدد شکستگی در بیمارانی که قبلا این مشکل را تجربه کرده اند زیاد است)
  • ترک سیگار برای کاهش خطر پوکی استخوان و ابتلا برخی از انواع سرطان ها
  • خودداری از مصرف بیش از اندازه الکل

چشم انداز بلند مدت برای شکستگی فشاری ستون فقرات

بسیاری از افراد مبتلا به پوکی استخوان با استراحت و در صورت نیاز مصرف داروهای مسکن می توانند با کمر درد کمتری زندگی کنند.

درمان آسیب های ناشی از پوکی استخوان میسر نیست، اما با استفاده از مکمل های کلسیم، ترک سیگار و مصرف داروهای تقویتی می توان از استخوان ها در برابر شکستگی های بعدی محافظت کرد.

اگر شکستگی فشاری ستون فقرات ناشی از آسیب باشد، بهبودی 8 تا 10 هفته یا بیشتر طول می کشد. همچنین شاید لازم باشد از کمربند استفاده کنید و به مقدار کافی در رختخواب استراحت کنید.

در صورتی که تومور علت ایجاد شکستگی باشد، علت اصلی بروز مشکل (همانند سرطان ریه) درمان شده و تومور برداشته می شود. چشم انداز به نوع توموری که باعث بروز مشکل شده است بستگی دارد.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است