شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
درمان انحراف انگشت شست پا در شیراز

درمان انحراف انگشت شست پا در شیراز

  • صفحه اصلی
  • -
  • پا و مچ پا
  • -
  • درمان انحراف انگشت شست پا در شیراز
درمان انحراف انگشت شست پا در شیراز

هالوکس والگوس یا انحراف شست پا چیست

انحراف شست پا یا هالوکس والگوس، شایع ترین بدشکلی یا دفورمیتی پا است. به این عارضه بونیون شست پا نیز گفته می شود.

علت آن رشد یک برآمدگی استخوانی اضافی در قسمت بیرونی شست پا است. وارد آمدن فشار به پا هنگام راه رفتن، ایستادن طولانی و پوشیدن کفش های تنگ می تواند باعث انحراف شست پا به سمت بیرون شود.

هالوکس والگوس علاوه بر ایجاد ظاهر نازیبا، به علت درد زیاد، کیفیت زندگی فرد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

در این عارضه شست پا از جای درست خود خارج شده و به سمت لبه بیرونی پا می رود. در هالوکس والگوس، سر استخوان متاتارس متورم و اغلب دردناک شده و برآمدگی ایجاد شده در مفصل متاتارسوفالانژیال به کفش فشار می‌آورد.

در هالوکس والگوس– که تقریبا همیشه همراه با پهنای زیاد وبزرگی پا است – انگشت شست پا ابتدا به سمت لبه بیرونی پا منحرف می شود. بنابراین در هالوکس والگوس، تاندون انگشت شست پا دیگر به موازات انگشت شست پا نیست و مستقیم در مفصل متاتارسوفالانژیال نمی رود، بلکه، از تراز طبیعی انگشت شست پا خارج می شود.

این انحراف، باعث ایجاد برآمدگی ملتهب و رشد کننده و معمولاً دردناک در مفصل متاتارسوفالانژیال می شود. این برآمدگی انگشت پا همیشه در هالوکس والگوس وجود دارد.

این عارضه در صورت عدم درمان، در مراحل پیشرفته راه رفتن را برای فرد غیر ممکن می کند. برای درمان انحراف انگشت شست پا در خانه ابتدا پوشیدن کفش مناسب و استفاده از پدهای مخصوص و فاصله دهنده انگشتان پا توصیه می شود. برای درمان انحراف انگشت شست پا در شیراز می توانید به کلینیک دکتر زهره عشقی مراجعه کنید.

درمان کجی انگشت شست پا

علت کج شدن انگشت شست پا

دلیل خاصی برای هالوکس والگوس وجود ندارد. می توان گفت چند عامل مختلف، همزمان در ایجاد این بیماری نقش دارند.

ژنتیک یکی از این عوامل موثر است. برخی از ژن ها باعث انعطاف بیشتر رباط ها شده و در نتیجه احتمال بونیون را افزایش می دهند. به همین دلیل این عارضه تا حدودی زمینه ارثی و خانوادگی دارد.

پوشیدن کفش های نامناسب و تنگ، ایستادن طولانی مدت و فشار آوردن به پا هنگام راه رفتن از عوامل ایجاد هالوکس والگوس و انحراف انگشت شست پا در افراد دارای زمینه ارثی این بیماری هستند.

وجود برخی عوامل خطرزا نیز احتمال ابتلا به آن را افزایش می دهد. این عوامل عبارتند از:

علائم انحراف انگشت شست پا

بونیون یک کلمه یونانی به معنای شلغم است. بونیون شست پا، همانطور که از نام آن پیداست، یک برآمدگی شلغم مانند در قسمت بیرونی انگشت شست پا است که می تواند قرمز، متورم و دردناک باشد.

علائم انحراف انگشت شست پا عبارتند از:

  • ناتوانی در خم کردن شست پا، یا درد شدید و احساس سوزش هنگام تلاش برای خم کردن آن
  • فرد قادر به پوشیدن کفش های معمولی نیست
  • ضخیم شدن پوست یا ایجاد برآمدگی روی پا
  • انگشت چکشی (درد و سفتی تاندون های شست پا)
  • بی حسی در انگشت شست پا

بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی انگشتان در شیراز + 7 تمرین فیزیوتراپی

راه درمان انحراف انگشت شست پا

عوارض هالوکس والگوس

ابتلا به هالوکس والگوس علاوه بر دردناک بودن این التهاب و ایجاد مشکلاتی مانند ناتوانی در پوشیدن کفش های معمولی، عوارضی جانبی نیز دارد. تحقیقات نشان می دهد که ابتلا به این بیماری می تواند منجر به مشکلات زیر شود:

  • ایجاد خار استخوانی
  • بورسیت (التهاب کیسه های پر از مایع اطراف مفاصل)
  • انگشتان چکشی
  • آرتریت و التهاب مفاصل

درمان هالوکس والگوس

برای درمان بونیون روش های متعددی وجود دارد. جراح ارتوپد درمان مناسب برای هر بیمار مناسب را با در نظر گرفتن میزان تغییر شکل در هالوکس والگوس، بیماری ‌های همزمان و شرایط فردی هر بیمار، انتخاب می کند. البته در مورد هر بیماری، بهترین درمان پیشگیری است.

از طریق تمرینات کمک کننده به بهبود حرکت آزاد انگشت شست پا در همه جهات، می توان به طور موثری از بروز هالوکس والگوس جلوگیری کرد. اما تعداد کمی از افراد، از نوجوانی شروع به انجام این تمرینات پیشگیرانه می کنند.

بعد از ایجاد بونیون، درمان ‌های محافظه‌کارانه تنها علائم را کاهش می دهند: در این صورت پیشگیری از هالوکس والگوس دیگر امکان‌پذیر نیست.

بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی انگشت ماشه ای

انحراف انگشت شست پا و درمان آن

کدام درمان ها در مراحل اولیه انحراف انگشت شست پا کمک می کند

با آتل هالوکس والگوس می توان انحراف انگشت را اصلاح کرد. با تشخیص انحراف انگشت شست پا در مراحل اولیه، متخصص ارتوپد در شیراز می‌تواند این بدشکلی را با درمان های محافظه کارانه درمان کند. قبل از هر چیز، فرد باید هر روز کفش های تخت با فضای کافی برای انگشتان پا بپوشد.

برای هالوکس والگوس خفیف، از کفی هالوکس والگوس استفاده می کنند. این کفی ها از قوس جلویی پا حمایت و از بیشتر شدن پهنا و بزرگی پا جلوگیری می کنند.

اسپلینت هالوکس والگوس نیز وجود دارد که از فشار شست پا به انگشتان مجاور می کاهد.

کفش های هالوکس والگوس پاشنه های صاف دارند و قسمت جلویی آنها پهنای کافی را برای ایجاد فضای زیاد برای انگشتان پا دارد.

تمرینات مخصوص هالوکس والگوس و راه رفتن با پای برهنه، به بهبود این عارضه در مراحل اولیه تغییر شکل هالوکس والگوس کمک می کند. فعال کردن و شل کردن عضلات پا و انگشتان پا به طور طبیعی قوس جلویی پا را تقویت و صاف می کند.

شکل طبیعی پا یک ساختار اسکلتی ثابت نیست، بلکه برای ایجاد شکل و ثبات برای قوس انعطاف‌پذیر ماهیچه ‌های آن باید از اوایل نوجوانی ورزیده و فعال باشند. تنها با داشتن قوس های سالم می توان از پیشرفت هالوکس والگوس جلوگیری کرد.

در درمان هالوکس والگوس، مراقبت مداوم از پوست نواحی تحت فشار بسیار مهم است. تورم و در نتیجه آن اصطکاک داخل کفش تاثیر مستقیمی بر دردناک شدن هالوکس والگوس دارد. بنابراین اقدامات مراقبت از پوست، از بخش های کلیدی در درمان محافظه کارانه درد هالوکس والگوس است.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است