شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
سندرم گردن صاف یا گردن نظامی چیست + علائم و درمان

سندرم گردن صاف یا گردن نظامی چیست + علائم و درمان

  • صفحه اصلی
  • -
  • گردن
  • -
  • سندرم گردن صاف یا گردن نظامی چیست + علائم و درمان
سندرم گردن صاف یا گردن نظامی چیست + علائم و درمان

سندرم گردن صاف

گردن طبیعی دارای یک انحنای ملایم است. با این حال این امکان وجود دارد که این انحنا تحت تاثیر آسیب یا ناترازی طولانی مدت گردن از بین برود. از بین رفتن انحنای گردن می تواند پوسچر تمام بدن را تحت تاثیر قرار دهد، بنابرین این عارضه را سندرم گردن صاف می نامند.

بر اساس علت از بین رفتن انحنای طبیعی گردن، این عارضه می تواند اسامی مختلفی داشته باشد، از جمله:

  • سندرم گردن صاف
  • کیفوز گردن
  • عارضه گردن سربازان
  • انحنای معکوس گردن

گردن به طور طبیعی رو به جلو انحنا دارد. در صورت وارد شدن آسیب یا عدم ترازبندی صحیح گردن، امکان دارد این انحنای طبیعی صاف شود. در برخی موارد، حتی ممکن است این انحنا در جهت مخالف تشکیل شود. برای درمان سندرم گردن صاف یا گردن نظامی در شیراز به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی دکتر زهره عشقی مراجعه کنید.

علت وجود انحنا در ستون فقرات

ستون فقرات به چهار انحنا تقسیم می شود. اگر از پهلو به ستون فقرات خود نگاه کنید، می توانید این انحناها را مشاهده کنید:

  • انحناهای کیفوتیک (کیفوز) : این مجموعه دوتایی از انحناها به سمت عقب متمایل می شود. انسان با این انحناها متولد شده و به همین خاطر است که انحناهای اولیه به حساب می آیند.
  • انحناهای لوردوتیک (لوردوز) : این مجموعه دوتایی از انحناها به سمت جلو متمایل می شوند. هم زمان با اینکه کودک، شروع به بلند کردن سر و آموختن راه رفتن می کند، این دو انحنا شکل می گیرند. به همین دلیل، گاهی اوقات به آن ها انحناهای ثانویه گفته می شود.

این انحناها به حفظ تعادل ستون فقرات کمک می کنند. زمانی که گرانش، ستون فقرات را به سمت پایین می کشد، انحناها، فشار وارد شده را به جلو و عقب منتقل می کنند.

این کار مانع از فشرده شدن بیش از حد ستون فقرات تحت تاثیر نیروی رو به پایین گرانش می شود.

علائم سندرم گردن صاف

سندرم گردن صاف زمانی رخ می دهد که بخشی از ستون فقرات که در گردن قرار گرفته، بخشی از انحنای رو به جلو یا تمام آن را از دست می دهد.

این امر می تواند باعث کشیدگی عضلات پارااسپینال شود که به خم کردن و چرخاندن کمر کمک می کند. به علاوه، ممکن است عضلات زیر پس سری نیز که به چرخاندن گردن کمک می کنند، تحت تاثیر قرار گیرند.

زمانی که گردن، انحنای خود را از دست می دهد، قابلیت انعطاف عضلات جلویی گردن کاهش می یابد. عضلات دیگر نیز ممکن است بیش از حد کشیده شوند.

این تغییرات می تواند باعث علائمی مانند زیر شود:

  • خشکی گردن یا پشت
  • کاهش محدوده حرکتی
  • درد در گردن، انگشتان دست یا پا
  • سردرد
  • ضعف عضلات
  • تغییر در شکل ستون فقرات

در برخی موارد، گردن در جهت مخالف حرکت کرده که انحنای معکوس گردن نامیده می شود.

این امکان نیز وجود دارد که مفصل بین جمجمه و اولین استخوان گردن، بیش از حد به جلو خم شود. خمش بیش از حد در این نقطه، باعث کشیدگی بسیار زیاد ستون فقرات می شود که کشش محوری نام دارد.

در صورتی که فرد قصد اصلاح موقت انحنای ستون فقرات خود را داشته باشد، کشش محوری می تواند مفید واقع شود، اما در طولانی مدت تاثیرگذار نیست.

کشش محوری، ستون فقرات را از موقعیت طبیعی خود خارج کرده و به جاذبه اجازه می دهد ستون فقرات را تحت فشار قرار دهد. در این صورت، ممکن است فرد نتواند به راحتی حرکت کند و به این بدین خاطر است که عضلات برای حفظ این موقعیت مجبورند به شدت فعالیت کنند.

بیشتر بخوانید : اختلالات و آسیب های عصب اگزیلاری گردن

درد عضلات گردن

دلایل

اغلب اوقات مشکلات موجود در پوسچر باعث این عارضه می شود. برخی دیگر از دلایل سندرم گردن صاف عبارت است از:

  • بیماری تحلیل دیسک که در آن، بخش هایی از ستون فقرات به مرور زمان دچار سایش می شود
  • نقص های مادرزادی
  • جراحی ستون فقرات
  • آسیب یا ضربه به گردن
  • تومور، عفونت یا بیماری سیستمیک

عوارض

در صورتی که سندرم گردن صاف، وضعیت انحنای سایر بخش های ستون فقرات را تحت تاثیر قرار دهد، مشکلی به نام عارضه کمر سربازان می تواند رخ دهد.

در این عارضه، کمر به شکل غیر طبیعی صاف است. این عارضه می تواند باعث فشرده شدن ستون فقرات و سایش استخوان ها شود.

در موارد شدید، سندرم گردن صاف می تواند منجر به فلج یا از دست دادن توانایی حرکت و از دست دادن کنترل ادرار و مدفوع شود.

عدم درمان کیفوز گردنی می تواند باعث مشکلات شدیدتر در حرکت، پوسچر، بینایی و سلامت ستون فقرات شود. این بیماری می تواند منجر به عوارضی مانند زیر شود:

ریسک آسیب

اغلب اوقات سندرم گردن صاف می تواند فشار زیادی به رباط پس سری وارد کند. این رباط که پشت گردن قرار گرفته، تعیین می کند فرد چقدر می تواند سر خود را به جلو خم کند.

احتمال آسیب در فرد مبتلا به سندرم گردن صاف بیشتر است. زمانی که فرد نتواند به راحتی حرکت کند، ستون فقرات او نیز نمی تواند شوک های وارده را جذب کند.

از آنجا که این عارضه همواره دردناک نیست، امکان دارد تا زمان ایجاد آسیب، فرد از محدودیت های خود آگاه نباشد.

بیشتر بخوانید : بیرون زدگی دیسک گردن + علائم و درمان

آسیب ستون فقرات

گاهی اوقات سندرم گردن صاف موجب آسیب نخاعی کمر و گردن شود. در صورت آسیب ستون فقرات به این شکل، گاها فرد متوجه علائم زیر می شود:

  • درد و فشار در گردن
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن در پایه جمجمه
  • دوبینی
  • اختلال بلع

سندرم افتادگی سر

عدم درمان کیفوز گردنی می تواند عضلات گردن را تضعیف کند. در برخی موارد، عضلات گردن نمی تواند سر را به درستی در بالا نگه دارد. زمانی که سر به جلو می افتد، نمی توان به راحتی مستقیم را نگاه کرد.

بیشتر بخوانید : رادیکلوپاتی گردن + علائم و درمان آن

تشخیص سندروم گردن صاف

برای اطلاع از کیفوز گردنی، پزشک پوسچر و تعادل فرد را معاینه کرده و توانایی وی در حرکت آزادانه را بررسی خواهد کرد.

از فرد در مورد آسیب ها یا جراحی های پیشین و زمان اطلاع از وجود مشکل نیز پرسیده خواهد شد.

گاهی برای تایید تشخیص انجام شده، از تصویربرداری، مانند تست اشعه ایکس یا سی تی اسکن کمک گرفته می شود.

تشخیص سندروم افتادگی گردن

درمان سندرم گردن صاف یا گردن نظامی

اغلب اوقات امکان درمان موفق سندرم گردن صاف به کمک روش های زیر وجود دارد:

طب فیزیکی و توانبخشی

 متخصص طب فیزیکی و توانبخشی می تواند در انجام تمرینات به منظور تصحیح پوسچر، تقویت عضلات و بازگرداندن بخشی از انحنای ستون فقرات به فرد کمک کند.

یکی از تمریناتی که اغلب تجویز می شود، تمرین انقباض گردنی است که شامل پایین آوردن آرام چانه و کشیدن گردن به عقب به حالت مورب است. طی این تمرین باید احساس کنید در حال کشیدن گردن خود به سمت سقف هستید.

کشش

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی یا پزشک می تواند گردن را با کشش نیز درمان کند. این روش از ابزارهایی برای بالا کشیدن گردن استفاده می کند تا به این ترتیب، فضای بیشتری بین استخوان های ستون فقرات فراهم شود. این کار می تواند فشار را از روی عصب ها نیز بردارد.

جراحی

در صورتی که طب فیزیکی و توانبخشی و کشش موثر نباشد، ممکن است به جراحی نیاز باشد. هدف از جراحی، برداشتن فشار از روی ستون فقرات و عصب ها، توقف درد و کمک به ایستادن، حرکت و نگاه کردن به جلو است.

برای این کار، جراح، تعدادی از استخوان های کوچک گردن را با پیچ ها یا صفحات کوچک به یکدیگر متصل می کند.

روش دیگر شامل خارج کردن بخش کوچکی از استخوان گردن است.

بیشتر بخوانید : درمان تنگی کانال نخاعی کمر یا گردن در شیراز

ماساژ

ماساژ درمانی عارضه گردن سربازان را درمان نخواهد کرد. با این حال تحقیقات نشان می دهد که این روش می تواند به صورت کوتاه مدت گردن درد را تسکین دهد.

ماساژ درمانی گردن

خلاصه

گردن به طور طبیعی رو به جلو انحنا دارد. در صورت وارد شدن آسیب یا عدم ترازبندی صحیح گردن، امکان دارد این انحنای طبیعی صاف شود. در برخی موارد، حتی ممکن است این انحنا در جهت مخالف تشکیل شود.

اگر گردن به همین شکل باقی بماند، سندرم گردن صاف یا عارضه گردن سربازان نامیده می شود. این عارضه می تواند منجر به کشیدگی بیش از حد عضلات و رباط ها در سرتاسر پشت و گردن شود.

در مواردی نیز می تواند باعث فشردگی ستون فقرات و در نتیجه، سایش بخش هایی از آن شود. در موارد شدید، سندرم گردن صاف می تواند به ستون فقرات آسیب برساند.

سندرم گردن صاف همیشه باعث ایجاد درد نمی شود. با این وجود، یافتن علت و پیشگیری از تشدید آن اهمیت دارد.

طب فیزیکی و توانبخشی، کشش، ماساژ و جراحی می تواند به اصلاح انحنا کمک کند.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

1 نظر

  • ممنون مفید بود

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است