شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
شل شدن مفصل شانه: درمان لق بودن یا ناپایداری شانه در شیراز

شل شدن مفصل شانه: درمان لق بودن یا ناپایداری شانه در شیراز

  • صفحه اصلی
  • -
  • درمان ها
  • -
  • شل شدن مفصل شانه: درمان لق بودن یا ناپایداری شانه در شیراز
شل شدن مفصل شانه: درمان لق بودن یا ناپایداری شانه در شیراز

شل شدن مفصل شانه یا بی ثباتی شانه در صورت کشیده یا پاره شدن بافت های اطراف مفصل شانه و خارج شدن مکرر قسمت گوی استخوان بازو از حفره مفصل شانه رخ می دهد.

سر استخوان بازو ممکن است به طور جزئی، سابلوکساسیون، یا به طور کامل از حفره خارج شود.

مفصل گوی و سوکت شانه انجام حرکات مختلف را امکان پذیر می کند.

شباهت سوکت شانه به یک نعلبکی بیشتر از یک فنجان است. به دلیل سطحی بودن عمق حفره، عضلات، رباط ها و غضروف ها باید برای در کنار هم و در جای خود نگه داشتن مفصل، از آن محافظت کنند.

حس در رفتگی شانه

در رفتگی شانه خارج شدن اجزای مفصل شانه از جای درست است.

با به عقب کشیده شدن زیاد یا بیش از حد چرخیدن شانه ممکن است بالای استخوان بازو از حفره بیرون بیاید که باعث احساس درد و ضعف می شود. همچنین احتمالا تورم، بی حسی و کبودی نیز وجود خواهد داشت.

علائم دررفتگی شانه

  • درد در قسمت بالای بازو و شانه، که اغلب هنگام حرکت دادن این ناحیه بدتر می شود.
  • تورم
  • بی حسی و ضعف
  • کبودی
  • تغییر شکل شانه
دلایل ناپایداری (لق بودن) مفصل شانه چیست

علائم شل شدن مفصل شانه

بسته به شدت شانه شل، ممکن است فرد حتی متوجه آن نشود.

گاهی اوقات در یک شانه ناپایدار تنها هنگام حرکت دادن شانه به روش ‌های خاص، حسی مانند یک ضربه ملایم ایجاد می شود، برخی دیگر در مواقعی لغزیدن شانه‌ شان به داخل و خارج مفصل را احساس می‌کنند.

علامت اصلی، شل شدن یا احساس بی ثباتی در شانه است، به طوری که انگار هر لحظه ممکن است از جای خود خارج شود. به وضعیت حتما دلهره آور است. برخی از بیماران درد، بی حسی و دررفتگی مکرر شانه را نیز تجربه می کنند.

با تداوم ناپایداری شانه، هنگام حرکت دادن آن درئد خفیف تا شدیدی احساس خواهد شد.

برای ورزشکاران، به ویژه آنهایی که به طور مکرر حرکات پرتاب بالای سر انجام می دهند (مانند بیسبال)، کاهش قدرت ناشی از شل شدن شانه ها بلافاصله قابل تشخیص است.

همچنین یک بیماری ژنتیکی به نام سندرم اهلرز-دنلوس نیز می تواند باعث شل شدن یا هایپرموبیلیتی مفاصل شود. این بیماری یک اختلال بافت همبند است که خاصیت ارتجاعی مفاصل را بیشتر می کند.

افراد پس از شل شدن شانه، اغلب رها شدن شانه را گزارش می دهند که این حالت برای آنها اغلب همراه با درد است.

انجام حرکات یا قرار دادن بدن در وضعیت خاص این علائم را تشدید می کند. معمولا کاهش دامنه حرکتی، تورم و کبودی نیز همراه با شل شدن شانه یا بی ثباتی شانه وجود دارد.

بیشتر بخوانید : علائم درد شانه + ۱۱ آسیب رایج شانه

علت شل شدن مفصل شانه

در حالی که دلایل شلی شانه ممکن است متفاوت باشد، شایع ترین دلایل آن عبارتند از:

درمان لق بودن یا ناپایداری شانه

تشخیص شل شدن مفصل شانه

برای تشخیص شلی شانه، پزشک ابتدا یک معاینه فیزیکی انجام می دهد.

در معاینه فیزیکی، پزشک مفصل را در جهات مختلف حرکت می دهد و در مورد سابقه خانوادگی و ژنتیکی و بیمارهای قبلی بیمار سؤال می پرسد.

پزشک در صورت مشکوک بودن به وجود مشکلی در شانه، عکسبرداری با اشعه ایکس، MRI یا CT تجویز می کند.

بیشتر بخوانید : جراحی تعویض کامل مفصل شانه در شیراز

اثرات دراز مدت دررفتگی شانه

دررفتگی منجر به بی ثباتی بیشتر مفصل شانه می شود که گاهی به صورت ناپایداری خفیف مفصل یا دررفتگی مکرر خود را نشان می دهد. تا یک سوم افرادی که دچار دررفتگی شانه شده اند، به آرتریت شانه مبتلا خواهند شد.

آیا می توان دررفتن شانه، می توان بازوی خود را حرکت داد

در بیشتر موارد دررفتگی شانه، قسمت داخلی مفصل از جلوی کاسه شانه بیرون می‌آید.

در این حالت دررفتگی شانه معمولا واضح است، زیرا بازو بسیار دردناک شده و نمی توان آن را حرکت داد.

علائم شل شدن مفصل شانه و درمان

درمان دررفتگی شانه

اگرچه دررفتگی شانه شایع است، اما مشکل ساده ای نیست و همیشه نیاز به مراقبت های پزشکی حرفه ای دارد.

بیرون آوردن استخوان شانه یا فشار دادن آن به عقب توصیه نمی شود. اگر دررفتگی شانه داشته اید، در مورد علت و نحوه جلوگیری از تکرار آن با پزشک خود صحبت کنید.

در موارد شل شدگی شانه ناشی از دررفتگی تروماتیک، برای استراحت دادن به مفصل به بیمار آویز داده می شود تا دست خود را از آن آویزان کند.

برای جلوگیری از تورم و درد، پزشکان داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و یخ را تجویز می کنند. احتمالا برای جلوگیری از سابلوکساسیون و دررفتگی بیشتر، تقویت بافت های اطراف با درمان های فیزیوتراپی پیشنهاد شود.

در صورت موثر نبودن اصلاح فعالیت و استراحت، پزشک معالج ممکن است جراحی را توصیه کند.

جراحی همچنین برای بیمارانی که بی ثباتی شانه در حین خواب، فعالیت ‌های معمول، کار یا ورزش‌های تفریحی برایشان مشکل ساز شده است، توصیه می شود. برای جراحی، علت بی ثباتی شانه باید مشخص شده باشد.

برای انجام این جراحی بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد. در صورت خفیف بودن بی ثباتی شانه، جراح می تواند جراحی را به روش آرتروسکوپی انجام دهد.

برای بی ثباتی شدید شانه، احتمالا نیاز به انجام عمل جراحی باز است که در آن پس از ایجاد برش روی شانه و حرکت دادن بافت اطراف برای دسترسی به مفصل، جراح بر روی لابروم، رباط ها و کپسول کار می کند.

بسته به علت ناپایداری، جراح ساختارها را ترمیم یا دوباره متصل یا سفت می کند. رباط های تنظیم شده با بخیه ها یا لنگرها در کنار هم نگه داشته می شود.

بیمار معمولاً همان روز از بیمارستان مرخص شده و به خانه برمی گردد و پس از آن با توجه به نظر پزشک، یک برنامه فیزیوتراپی شانه را شروع می کند.

چگونه می توان شانه دررفته را به جای خود برگرداند

مفصل شانه را در جای خود فشار دهید:

  1. در حالت ایستاده یا نشسته، مچ دست آسیب دیده خود را بگیرید.
  2. بازوی خود را در مقابل خود صاف به سمت جلو بکشید. در این حالت قسمت توپی استخوان بازو به سمت حفره شانه هدایت می شود.
  3. پس از برگشتن شانه به جای خود، بازوی را در آویز قرار دهید.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است