شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
سندرم تونل کوبیتال + علائم و درمان در شیراز

سندرم تونل کوبیتال + علائم و درمان در شیراز

  • صفحه اصلی
  • -
  • آرنج
  • -
  • سندرم تونل کوبیتال + علائم و درمان در شیراز
سندرم تونل کوبیتال + علائم و درمان در شیراز

درمان سندرم تونل کوبیتال در شیراز – سندرم تونل کوبیتال، عارضه ای است که شامل فشردگی یا کشیدگی عصب اولنار است و می تواند باعث بی حسی یا مورمور در انگشت حلقه و انگشت کوچک، درد در ساعد و/یا ضعف در دست شود. عصب اولنار، در داخل شیاری در بخش داخلی آرنج قرار دارد.

برای تشخیص و انجام تست نوار عصب و عضله در شیراز به کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز مراجعه کنید و در کمترین زمان از امکانات کلینیک استفاده کنید. قبل از حضور برای نوبت دهی تلفنی با شماره  09337255000 تماس بگیرید.

دلایل سندرم تونل کوبیتال

چند دلیل برای ایجاد این مشکل وجود دارد، شامل:

  • فشار : عصب، لایه محافظتی اندکی بر روی خود دارد. فشار مستقیم می تواند به عصب فشار وارد کرده و باعث به خواب رفتن بازو و دست –خصوصا انگشت حلقه و انگشت کوچک- شود.
  • کشیدگی : خم نگه داشتن آرنج به مدت طولانی می تواند باعث کشیدگی عصب پشت آرنج شود. این اتفاق می تواند در طول خواب رخ دهد.
  • آناتومی : گاهی اوقات، عصب اولنار در محل خود باقی نمی ماند و با حرکت آرنج، در طرفین یک برآمدگی استخوانی جا به جا می شود. تکرار این جا به جایی می تواند باعث تحریک عصب شود. گاهی اوقات، بافت های نرم روی عصب، ضخیم تر شده یا ماهیچه ای اضافی بر روی عصب تشکیل می شود که می تواند مانع از عملکرد صحیح آن شود.

بیشتر بخوانید : آرتروز انگشتان دست + علائم و درمان

علائم و نشانه ها

سندرم تونل کوبیتال می تواند باعث درد، از دست دادن حس، مور مور و/یا ضعف شود. معمولا  حسی مانند سوزن سوزن شدن، در انگشت حلقه و انگشت کوچک احساس می شود.

این علائم، اغلب زمانی احساس می شوند که آرنج به مدت طولانی خمیده نگه داشته شده است، مثلا در زمان نگه داشتن تلفن یا در طول خواب.

درمان بیماری سندرم تونل کوبیتال

3 علت اصلی سندرم تونل کوبیتال

سندرم تونل کوبیتال عارضه‌ای است که عصب اولنار را درگیر می‌کند که به آن عصب «funny bone» نیز می‌گویند که در سمت داخلی آرنج قرار دارد.

این وضعیت می‌تواند باعث بی‌حسی یا گزگز در انگشت حلقه و انگشت کوچک (که گاهی اوقات به آن «سوزن و سوزن» نیز گفته می‌شود)، درد در ساعد، از دست دادن حس و/یا ضعف در دست منجر شود.

در اینجا سه ​​علت بالقوه این وضعیت وجود دارد:

فشار : عصب اولنار بالشتک کمی روی خود دارد، بنابراین فشار مستقیم (مانند تکیه دادن بازو به تکیه گاه بازو) می‌تواند باعث شود بازو و دست – به ویژه انگشت حلقه و انگشتان کوچک – به خواب بروند.

کشیدگی : خم نگه داشتن آرنج برای مدت طولانی می تواند باعث کشیدگی عصب اولنار شود. این اتفاق ممکن است در هنگام خواب اتفاق بیفتد یا مثلاً اگر تلفن را برای مدت طولانی در دست دارید.

آناتومی : گاهی اوقات، عصب اولنار به سادگی در جای خود باقی نمی ماند. همانطور که آرنج خود را حرکت می‌دهید، روی یک برآمدگی استخوانی به جلو و عقب می‌چسبد، که می‌تواند عصب را تحریک کند.

سندرم تونل کوبیتال می‌تواند بسیار دردناک بوده و باعث احساس ضعف یا از دست دادن تعادل دست شود.

اگر احساس می کنید به این عارضه مبتلا شده اید، برای تشخیص به یک جراح دست یا متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه نمایید.

شرایط و بیماری های دیگر نیز باعث بروز علائم مشابه می شوند، شرایطی از جمله: دیابت، بیماری تیروئید، یا گرفتگی عصب در گردن.

پزشک متخصص امکان دارد، گزینه های درمانی غیر جراحی مانند استفاده از آتل در شب را پیشنهاد دهد. او همچنین ممکن است پیشنهاد جراحی را برای کاهش فشار روی عصب ها را مطرح کند.

تشخیص سندرم تونل کوبیتال

 پزشک با پرسیدن در مورد علائم و معاینه بیمار، اطلاعات بیشتری به دست خواهد آورد. در برخی موارد، پزشک، بیمار را از نظر وجود مشکلات دیگر مانند دیابت یا بیماری تیروئید نیز بررسی خواهد کرد.

پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی برای تشخیص قطعی بیماری و  میزان آسیب دیدگی عصب و عضله، تست های عصبی (EMG/NCS) یا تست نوار عصب و عضله انجام می دهد.

این تست، وجود برخی مشکلات مانند گیر افتادگی عصب در گردن را نیز بررسی می کند زیرا این وضعیت نیز می تواند باعث ایجاد علائم مشابه شود.

درمان بیماری سندرم تونل کوبیتال

درمان بیماری سندرم تونل کوبیتال

اولین درمان، پرهیز از فعالیت هایی است که باعث ایجاد علائم می شود. بستن یک حوله اطراف آرنج یا استفاده از آتل در شب به منظور جلوگیری از خم شدن آرنج نیز می تواند موثر واقع شود.

پرهیز از تکیه دادن روی استخوان زند زیرین نیز می تواند مفید باشد. پزشک متخصص می تواند در یافتن راه های جلوگیری از وارد شدن فشار بر عصب به فرد کمک کند.

گاهی اوقات، برای کاهش فشار وارد بر عصب به جراحی نیاز است. این عمل شامل آزاد کردن عصب، منتقل کردن عصب به بخش قدامی آرنج و/یا خارج کردن بخشی از استخوان است. جراح در مورد گزینه های موجود با بیمار گفتگو خواهد کرد.

گاهی اوقات پس از جراحی نیاز به درمان است و زمان مورد نیاز برای بهبود، متفاوت است. بی حسی و مور مور ممکن است به سرعت یا به آرامی برطرف شود.

گاهی بهبود پس از جراحی، چندین ماه زمان می برد. این امکان وجود دارد که علائم تونل کوبیتال، پس از جراحی به طور کامل از بین نرود، خصوصا در صورتی که علائم، شدید باشد.

بیشتر بخوانید : تست نوار عصب و عضله در شیراز

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است