شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
علل و درمان انقباض دوپویترن کف دست در شیراز

علل و درمان انقباض دوپویترن کف دست در شیراز

  • صفحه اصلی
  • -
  • دست و مچ دست
  • -
  • علل و درمان انقباض دوپویترن کف دست در شیراز
علل و درمان انقباض دوپویترن کف دست در شیراز

انقباض دوپویترن چیست؟

انقباض دوپویترن (DC) وضعیتی است که در آن فاسیا (لایه بافت زیر پوست) در کف دست ضخیم می شود. در این بیماری، گره ای از بافت در زیر پوست ایجاد خواهد شد.

با گذشت زمان، یک گره ضخیم ایجاد خواهد شد که یک یا چند انگشت را به حالت خمیده در می آورد.

انقباض دوپویترن انگشت کوچک دست و انگشت حلقه را تحت تاثیر قرار می دهد. انقباض دوپویترن به ندرت انگشتان پا را درگیر می کند.

در این مقاله، قصد داریم تا به بررسی علائم، علل و درمان انقباض دوپویترن بپردازیم. با ما همراه باشید.

اگر چه جراحی عملکرد دست را بازیابی خواهد کرد، اما احتمال عود این بیماری بعد از جراحی نیز وجود دارد. خوشبختانه، شدت این بیماری در مقایسه با قبل از عمل جراحی کمتر بوده و اغلب نیاز به جراحی مجدد وجود نخواهد داشت. شما می توانید برای درمان انقباض دوپویترن به کلینیک دکتر زهره عشقی در شیراز مراجعه کنید.

علائم انقباض دوپویترن

بر اساس گزارشات کلینیک ‌های پوست در سال 2019، شیوع انقباض دوپویترن در سراسر جهان حدود 4 درصد تخمین زده شده است. این بیماری گاهی اوقات به عنوان یک بیماری پیشرونده در نظر گرفته می‌شود، زیرا در طول زمان پیشرفت خواهد کرد.

برخی از افراد مبتلا به انقباض دوپویترن تغییرات خفیفی را در بافت نرم دست تجربه می کنند که اختلالی در عملکرد آن ها ایجاد نخواهد کرد. برخی دیگر، علائم شدید این عارضه را تجربه خواهند کرد.

علائم و نشانه های این بیماری با گذشت زمان تغییر خواهند کرد.

در اولین مرحله از انقباض دوپویترن، گره هایی در کف دست ایجاد می شود. این گره ها اغلب روی مفاصل متاکارپوفالانژیال (MP) و پروگزیمال اینترفالانژیال (PIP) ظاهر می شوند.

علائم انقباض دوپویترن کف دست

مفاصل متاکارپوفالانژیال (MP) و پروگزیمال اینترفالانژیال (PIP) چه هستند؟

مفصل متاکارپوفالانژیال مفصلی است که میان استخوان‌ های کف‌ دستی و استخوان ‌های بند انگشتی قرار گرفته است. مفصل پروگزیمال اینترفالانژیال مفصل میانی انگشتان می باشد.

گره ها در کف دست ایجاد می شوند و این احتمال وجود دارد که در ابتدا حساس به لمس و دردناک باشند، اما درد کاهش می یابد. در برخی موارد، حفره یا تورفتگی عمیق پوست در نزدیکی گره مشاهده می شود.

در مرحله پیشرفته، گره ها شروع به انقباض می کنند و باعث ایجاد نوارهای ناهموار بافت می شوند. نوارهای بافت آنقدر انعطاف ناپذیر خواهند بود که انگشت را مجبور به خم شدن به سمت مچ خواهند کرد.

در مرحله بعدی، این انقباض شدت می گیرد و فرد مبتلا در صاف کردن انگشتان با مشکلاتی مواجه خواهد شد. فرد مبتلا به سختی اشیاء را برمی دارد، دستکش می پوشد و یا دستانش را در جیب قرار می دهد.

بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی آسیب تاندون دست در شیراز

علل انقباض دوپویترن کف دست

علل این بیماری هنوز به طور کامل شناخته نشده است. بروز این بیماری در نوزادان پسر در هنگام تولد بسیار شایع است.

عوامل خطر انقباض دوپویترن عبارتند از:

  • سن : با افزایش سن، خطر ابتلا به انقباض دوپویترن نیز افزایش می یابد. این بیماری در میانسالان به خصوص بعد از 50 سالگی ایجاد می شود.
  • جنسیت : خطر ابتلا به انقباض دوپویترن در مردان بیشتر است و معمولا قبل از 50 سالگی این عارضه را تجربه می کنند. این احتمال وجود دارد که زنان هم به این بیماری مبتلا شوند، اما شدت آن کمتر بوده و معمولا بعد از 50 سالگی این عارضه را تجربه خواهند کرد.
  • سابقه خانوادگی : انقباض دوپویترناز طریق خانواده ها منتقل شده و یکی از شایع ترین بیماری های ارثی محسوب می شود.
  • دیابت : براساس مطالعات انجام شده، افراد مبتلا به دیابت 3.06 برابر بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به انقباض دوپویترن قرار دارند.
  • استعمال دخانیات و الکل : استعمال سیگار و مصرف الکل نیز به دلیل تاثیر بر جریان خون یکی از علل بیماری خطر ابتلا به انقباض دوپویترن محسوب می شود. 
  • آسیب به دست : آسیب به دست ممکن است خطر ابتلا به انقباض دوپویترنرا افزایش دهد، اما دلیلی برای این عارضه محسوب نمی شود.

براساس نتایج مطالعات صورت گرفته در سال 2020، یک پنجم افراد مبتلا به انقباض دوپویترن قبلاً ضربه به دست یا مچ دست را تجربه کرده بودند. براساس نتایج این مطالعه، افراد در سنین پایین‌تر بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند.

درمان انقباض دوپویترن کف دست

علائم و علل انقباض دوپویترن در پا

این احتمال وجود دارد که برخی از افراد به انقباض دوپویترن در پا مبتلا شوند. به دنبال این بیماری، گره هایی در کف پای فرد ایجاد می شود. این بیماری هر دو پا را تحت تاثیر قرار داده و به آرامی پیشروی می کند.

بیماری دوپویترن با دیابت، مصرف الکل، بیماری های کبدی، صرع و ضربه های مکرر به پا ارتباط دارد. این بیماری باعث ایجاد درد و تورم در پاها و انگشتان پا و همچنین مشکل در راه رفتن خواهد شد.

انقباض دوپویترندر پا باعث می شود که نحوه راه رفتن فرد تغییر کند. این بیماری باعث ایجاد فشار به سایر قسمت های پا و مچ پا خواهد شد. این تغییرات اجباری در راه رفتن به پا یا مچ پا آسیب وارد کرده و به مشکلات دیگری در پا منجر خواهد شد.

بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی انگشتان دست در شیراز

تشخیص انقباض دوپویترن

معمولاً سالها طول می کشد تا انقباض دوپویترن ایجاد شود. برخی از افراد علائم بسیار خفیفی دارند و هرگز انقباض را تجربه نمی کنند. تشخیص و درمان به موقع نقش مهمی در جلوگیری از تغییر شکل دست یا پا ایفا می کند.

پزشک با بررسی سوابق پزشکی و خانوادگی بیمار نسبت به تشخیص این بیماری اقدام می کند. بررسی مچ دست در تشخیص این بیماری به پزشک کمک خواهد کرد. در صورتی که برای بیماری انقباض دوپویترنپا به پزشک مراجعه کرده باشید، پزشکانگشتان پا و کف پا را نیز بررسی می کند.

در طول معاینه فیزیکی دست و پا، پزشک به دنبال گره ها و بافت های ضخیم شده می گردد. همچنین پزشک از بیمار می خواهد تا دستان را صاف روی میز قرار دهد تا هر گونه احساس مشکل یا ناراحتی را در بیمار بررسی کند.

پزشک همچنین از بیمار می خواهد تا عمل نیشگون گرفتن را انجام دهد تا بتواند دامنه حرکتی دست را ارزیابی کند.

برای بررسی انقباض دوپویترن در پاها، پزشک نحوه راه رفتن و احساس درد و مشکل را در بیمار برررسی می کند.

همچنین این احتمال وجود دارد که پزشک با عکس گرفتن از دست و پا، تغییرات را در بیمار ثبت کند.

برای تشخیص انقباض دوپویترن معمولا از تصویر برداری اشعه ایکس استفاده نخواهد شد. زیرا این بیماری آرتروز انگشتان دست محسوب نمی شود. تصویر برداری اشعه ایکس تنها در صورتی انجام می شود که پزشک نسبت به مشکی در استخوان و یا مفصل مشکوک باشد.

اسکن اولتراسوند شدت و ضخیم شدن پوست را نشان می دهد، اما برای تشخیص این بیماری ضروری نیست.

علت انقباض دوپویترن

درمان انقباض دوپویترن

هیچ درمان قطعی برای انقباض دوپویترن وجود ندارد. مصرف داروها و اعمال روش های درمانی تنها به رفع علائم ناشی از این عارضه کمک خواهد کرد.

در صورتی که فرد مبتلا احساس درد داشته باشد و یا در انجام فعالیت های عادی و روزمره با مشکل مواجه شود، پزشک ابتدا درمان های غیر جراحی را توصیه می کند. در صورت بدتر شدن وضعیت و یا تغییر در شکل دست، عمل جراحی توصیه خواهد شد.

  • تزریق کورتیکواستروئید : تزریق کورتیکواستروئید در کاهش پیشرفت این بیماری موثر است. داروهای ضد التهابی به منظور تسکین درد به داخل گره تزریق می شوند.
  • تزریق کلاژناز : یک درمان جدیدتر و کمتر تهاجمی برای درمان انقباض دوپویترن به شمار می رود. براساس مطالعات انجام شده، تزریق کلاژناز نتایج خوبی را در کوتاه‌ مدت و میان ‌مدت ارائه خواهد داد. در این روش، آنزیم به داخل گره تزریق می شود. این آنزیم گره های بافتی را تخریب می کند، طوری که انگشتان بتوانند صاف شوند.
  • آپونوروتومی سوزنی : گزینه دیگری برای درمان انقباض دوپویترناست. در این روش، جراح دست را بی حس کرده و بدون ایجاد هیچ برشی از یک سوزن برای برش بافت ضخیم شده زیر پوست استفاده می کند.
  • رادیوتراپی : در درمان بیماری انقباض دوپویترن در مراحل اولیه مورد استفاده قرار می گیرد. این روش در ایالات متحده به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد. در صورت دیگر روش های درمانی موثر واقع نشوند، این احتمال وجود دارد که پزشک رادیوتراپی را تجویز کند.
  • اسپلینت : این روش گزینه مناسبی برای برای کاهش پیشرفت انقباض دوپویترن نیست. براساس اظهارات آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا (AAOS)، کشش شدید انگشت منقبض منجر به آسیب انگشت یا دست خواهد شد. با این حال، اسپلینت بعد از جراحی برای محافظت از محل جراحی استفاده شود.

روش های جراحی برای درمان بیماری انقباض دوپویترن

در صورتی که روش های درمانی غیر جراحی در درمان این بیماری موثر واقع نشوند، پزشک عمل جراحی را توصیه خواهد کرد. عمل جراحی به منظور کاهش انقباض و بهبود عملکرد دست انجام می شود.

نوع جراحی به میزان انقباض بستگی دارد. فاسیوتومی و فاشیکتومی دو روش جراحی استاندارد برای درمان بیماری انقباض دوپویترن به شمار می روند.

  • فاشیوتومی : در این روش، جراح برشی را در کف دست ایجاد می کند. سپس گره های بافتی را برش می دهد. در این روش از یک بی‌حس کننده موضعی استفاده می‌شود و زخم برای بهبودی باز گذاشته و سپس اسپلینت گذاشته می شود.
  • فاشیکتومی کف دست : در این روش، جراح بافت غیرطبیعی را حرکت می‌دهد تا انگشتان را صاف کند. زخم برای بهبودی باز گذاشته و سپس اسپلینت گذاشته می شود.

اسپلینت بهبودی را تسهیل می کند. از آنجایی که این روش از فاشیوتومی گسترده‌تر است، فرد درد بیشتری را تجربه کرده و برای تسریع روند بهبودی، انجام تمرینات فیزیوتراپی موثر خواهند بود.

جراحی انقباض دوپویترن کف دست

آینده بیماری انقباض دوپویترن

انقباض دوپویترنیک بیماری پیشرونده و غیر قابل درمان محسوب می شود. اما با استفاده از روش های جراحی و غیر جراحی، علائم به میزان قابل توجهی کاهش می یابند.

امکان عود این بیماری حتی پس از جراحی نیز وجود دارد. خوشبختانه، شدت این بیماری در مقایسه با قبل از عمل جراحی کمتر بوده و اغلب نیاز به جراحی مجدد وجود نخواهد داشت.

براساس مطالعات پزشکی انجام شده، احتمال عود این بیماری یک سال بعد از عمل جراحی 20 درصد تخمین زده شده است.

خلاصه

انقباض دوپویترن (DC) وضعیتی است که در آن فاسیا (لایه بافت زیر پوست) در کف دست ضخیم می شود. در این بیماری، گره ای از بافت در زیر پوست ایجاد خواهد شد.

محققان عواملی که منجر به بروز این بیماری می شود را به طور قطعی شناسایی نکرده اند. عواملی از جمله ژنتیک و سابقه خانوادگی، سن بالاتر، جنسیت، دیابت، مصرف الکل و سیگار مشکوک در بروز این بیماری دخیل هستند.

درمان انقباض دوپویترن معمولاً با روش های غیرجراحی مانند تزریق شروع می‌شود تا از پیشرفت بیماری جلوگیری شود. در صورتی که روش های غیر جراحی در درمان موثر واقع نشود، پزشک انجام عمل جراحی را توصیه خواهد کرد.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است