شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
دکتر لگن شیراز {درمان مشکلات لگن}

سلامت لگن جنبه مهمی از سلامت عمومی افراد است، اما اغلب نادیده گرفته می شود. متخصصین لگن تشخیص و درمان طیف وسیعی از عارضه‌های مرتبط با این ناحیه از بدن را انجام می‌دهند. در این مطلب، با مشکلات لگن و توانایی‌های دکتر لگن در شیراز و کارهایی که در جهت درمان مشکلات لگن میتواند انجام دهد آشنا خواهید شد.

علائم مشکلات کف لگن

علائم شایع نشان دهنده مشکلات کف لگن عبارتنداز:

  • نشت تصادفی ادرار هنگام ورزش، خنده، سرفه یا عطسه
  • نیاز فوری به رفتن به توالت یا نرسیدن به موقع به توالت
  • نیاز مکرر به رفتن به توالت
  • مشکل بودن تخلیه مثانه یا روده
  • از دست دادن تصادفی کنترل مثانه یا روده
  • عبور تصادفی باد شکم
  • درد در ناحیه لگن
  • درد هنگام رابطه جنسی

پرولاپس یا افتادگی لگن

  • در زنان، ممکن است به صورت برآمدگی در واژن یا احساس سنگینی، ناراحتی، کشیدگی یا افتادگی احساس شود.
  • در مردان، ممکن است به صورت برآمدگی در راست روده یا احساس نیاز به دفع از روده احساس شود، در حالی که در واقع نیازی به رفتن به دستشویی ندارند.

مشکلات لگن چگونه ایجاد می‌شود؟

مشکلات لگن چگونه شروع میشوند؟

مشکلات لگن زمانی رخ می‌دهد که عضلات لگن کشیده، ضعیف یا خیلی سفت شده باشند.

عضلات لگن برخی از افراد از سنین پایین ضعیف است، در حالی که برخی دیگر پس از مراحل خاصی از زندگی مانند بارداری، زایمان یا یائسگی دچار این مشکلات می‌شوند.

این در حالی است که این عضلات برای برخی از افراد بیش از حد سفت بوده و شل نمی‌شوند. سفتی این عضلات ممکن است با انجام تمرینات انقباضی و کار کشیدن بیش از حد و استراحت ندادن به آنها بدتر شود.

سلامت عضلات لگن تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد، مانند:

  • کار نکشیدن یا کار کشیدن بیش از حد از آنها
  • بارداری و بچه داشتن
  • سابقه کمردرد
  • یبوست مداوم و زور زدن برای تخلیه روده
  • اضافه وزن یا چاقی
  • بلند کردن اجسام سنگین (مثلاً در محل کار یا باشگاه)
  • سرفه یا عطسه مزمن (برای مثال به دلیل آسم، سیگار کشیدن یا تب یونجه)
  • آسیب قبلی به ناحیه لگن (مانند زمین خوردن، جراحی یا رادیوتراپی لگن)
  • افزایش سن

بیشتر بخوانید : درمان کمر درد در شیراز

اگرچه عضلات لگن از دید پنهان هستند، اما از آنجا که به صورت آگاهانه قابل کنترل می‌باشند، می‌توان آنها را دقیقاً مانند ماهیچه‌های بازو، پا یا شکم ورزش داد.

تقویت عضلات ناحیه لگن حمایت از مثانه و روده را افزایش می‌دهد. به این ترتیب، کنترل مثانه و روده بهبود یافته و احتمال نشت تصادفی از مثانه یا روده کمتر می‌شود.

عضلات لگن نیز مانند سایر ماهیچه‌های بدن، با یک برنامه ورزشی منظم قوی‌تر می‌شوند. تقویت عضلات لگن هم برای زنان و هم برای مردان مهم است.

دلایل احساس فشار در لگن

فشار روی لگن

نارسایی وریدی لگن

نارسایی وریدی لگن (PVI) یک بیماری عروقی است که باعث فشار در لگن می‌شود، به ویژه در زنانی که چندقلو باردار هستند. این عارضه زمانی رخ می دهد که سیاهرگ‌های ناحیه لگن خون را به درستی تخلیه نکرده و فشار در ناحیه لگن افزایش یابد.

PVI در زنان با حاملگی‌های چند قلو شایع‌تر است، اما افراد دیگر نیز ممکن است دچار آن شوند.

عوامل متعددی در افزایش خطر ابتلا به PVI دخیل هستند. حاملگی چند قلو یک عامل خطرزای مهم است، با هر بارداری احتمال ابتلا به PVI افزایش می‌یابد.

سن یکی دیگر از این عوامل است، زیرا PVI اغلب در طول بارداری یا بعد از زایمان ایجاد می‌شود. عوامل دیگری مانند سابقه خانوادگی نارسایی مزمن وریدی یا بیماری عروقی، نیز خطر نارسایی لگنی را افزایش می‌دهند.

اضافه وزن نیز در ایجاد PVI تاثیر دارد، زیرا وزن اضافی فشار بیشتری را بر روی سیاهرگ‌های لگن و پایین بدن وارد خواهد کرد.

اگر فشار در لگن را احساس می کنید و علائم دیگری مانند درد مزمن کشاله ران طولانی مدت (بیش از شش ماه)، ناراحتی در طول سیکل قاعدگی، درد در حین یا بعد از مقاربت، احساس پری مثانه و روده یا تورم در ناحیه لگن، یا رگ‌های واریسی در قسمت فوقانی ران، واژن یا ناحیه پرینه دارید، حتما با یک ارائه‌دهنده خدمات درمانی مشورت کنید.

 این علائم ممکن است نشان دهنده PVI باشد و صحبت در مورد آنها با پزشک به تعیین بهترین اقدام درمانی کمک می‌کند.

دردهای قاعدگی

بیشتر زنان با گرفتگی و ناراحتی دوره پریودی آشنا هستند. اگرچه بیشتر زنان سطح متوسطی از درد پریودی را تجربه می‌کنند، اما تشخیص اینکه چه زمانی درد پریود غیرعادی و نشان دهنده یک مشکل جدی است، اهمیت زیادی دارد.

دلیل گرفتگی‌های قاعدگی منقبض شدن رحم برای ازبین بردن پوشش خود است و این درد معمولاً موضعی و در ناحیه لگن می‌باشد، اگرچه احتمال درد پایین کمر و  سردرد نیز وجود دارد.

اگر گرفتگی عضلات به تدریج تشدید شد یا سایر نواحی بدن را تحت تاثیر قرار داد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. دردهای قاعدگی نباید آنقدر بد باشد که زندگی شما را مختل کند، طوری که نتوانید فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهید یا خواب‌تان مختل شود.

در صورت شدیدتر از حد معمول شدن خونریزی، یا کشیده شدن درد به پاها، یا دردناک‌تر شدن فزاینده گرفتگی‌های قاعدگی و فشار لگن، باید با پزشک خود صحبت کنید، زیرا اینها نشانه‌های شدیدتری هستند.

تب همراه با گرفتگی عضلات می‌تواند نشان دهنده یک مشکل جدی مانند عفونت باشد. اگر درد قاعدگی همراه با درد قفسه سینه بود یا باعث از دست دادن هوشیاری شد، فورا به پزشک مراجعه کنید، زیرا احتمال جدی بودن عارضه وجود دارد.

عفونت های لگن

فشار لگن در اثر عفونت

عفونت یکی دیگر از دلایل شایع احساس فشار در لگن است. یکی از شایع ترین عفونت‌ها در این ناحیه عفونت دستگاه ادراری (UTI) است. UTI با علائمی مانند درد حین ادرار کردن و خارش شناخته شده است، اما می تواند منجر به درد لگن نیز بشود.

سایر عفونت‌های باکتریایی، مانند عفونت‌های ناشی از گاردنرلا یا استافیلوکوک، نیز باعث ناراحتی در ناحیه لگن می‌شوند. حتی عفونت قارچی که مشخصه آن معمولا خارش است، گاهی باعث درد لگن نیز می‌شود.

اگر مشکوک به عفونت هستید، حتما به یک ارائه دهنده خدمات درمانی مراجعه کنید. آنها می‌توانند با تجویز آزمایش عفونت را تأیید کرده و درمان مناسب را تعیین کنند. معمولاً آنتی‌بیوتیک برای عفونت‌های باکتریایی و داروهای ضد قارچ برای عفونت‌های قارچی تجویز می‌شود.

اگر دچار فشار لگن، درد و علائم عفونت شده‌اید، در اسرع وقت با متخصص زنان یا پزشک عمومی خود قرار ملاقات بگذارید.

اندومتریوز

اندومتریوز عارضه‌ای است که در آن بافت پوشاننده داخل رحم شروع به رشد در خارج از آن می‌کند. آندومتریوز باعث درد شدیدی، به خصوص در طول دوره قاعدگی می‌شود. علائم آندومتریوز اغلب خونریزی شدید، لکه‌بینی بین قاعدگی و درد در حین حرکات روده است.

اگرچه هیچ درمانی برای آندومتریوز وجود ندارد، اما برخی از درمان‌های موجود به مدیریت درد و سایر علائم آن کمک می‌کنند.

اگر مشکوک به آندومتریوز هستید، حتما در مورد علائم خود با یک ارائه دهنده خدمات درمانی صحبت کنید تا شما را برای فرآیند تشخیص راهنمایی کند. این فرآیند ممکن است شامل معاینه فیزیکی و احتمالاً جراحی باشد.

ضعف کف لگن

میالژی تنشی کف لگن، که با عنوان درد کف لگن نیز شناخته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که ماهیچه‌های کف لگن بیش از حد سفت شده و ایجاد فشار یا درد در ناحیه لگن‌کنند.

در نتیجه ضعف کف لگن، کنترل این ماهیچه‌ها سخت خواهد شد و در نتیجه علائم مختلفی مانند مشکل در اجابت مزاج، کمردرد، درد در حین مقاربت جنسی و درد متغیر با نحوه قرارگیری بدن، بروز می‌کند.

اگرچه هیچ راه تضمینی برای جلوگیری از درد کف لگن وجود ندارد، اما حفظ وضعیت بدنی درست و وزن مناسب احتمال آن را کم می‌کند. خوشبختانه، نتایج درمان‌های فیزیوتراپی امیدوارکننده بوده است، به طوری که برخی از افراد مبتلا به میالژی تنشی کف لگن به طور کامل بهبود یافته‌اند.

کیست بارتولن

غدد بارتولن که در نزدیکی لابیا و فرج قرار دارند، مایعی را برای روان کردن واژن ترشح می‌کنند. این غدد به قدری کوچک هستند که معمولاً افراد حتی متوجه آنها نمی‌شوند، اما در صورت مسدود شدن مجرای آن، کیست بارتولن تشکیل شده و ایجاد ناراحتی می‌کند.

اگرچه این کیست‌ها اغلب بدون درد هستند، اما در برخی موارد، به خصوص در صورت عفونی شدن، دردناک می‌شوند. کیست بارتولین بیشتر در زنان فعال جنسی، در 20 و 30 سالگی رخ می‌دهد و بروز آن قبل از بلوغ یا بعد از یائسگی نادر است.

اگر کیست بارتولین باعث درد شد، با یک پزشک متخصص زنان مشورت کنید. درمان کیست بارتولن زنان بسته به شدت عارضه متفاوت خواهد بود، اما معمولا برخی روش‌های درمانی برای کاهش ناراحتی تجویز می‌شود.

آیا باید در مورد فشار لگن به یک متخصص عروق مراجعه کنم؟

دکتر لگن

اگر به مدت شش ماه یا بیشتر حس فشار در لگن و مقاربت دردناک داشته‌اید و قبلاً با متخصص زنان یا دکتر لگن (متخصص ارتوپدی در شیراز) صحبت کرده‌اید و عارضه‌هایی مانند عفونت ادراری، اندومتریوز یا کیست تخمدان برای شما رد شده، بهتر است به متخصص عروق مراجعه کنید.

 پزشک عروق می تواند مرتبط بودن فشار لگن به یک بیماری عروقی مانند نارسایی وریدی لگن را تعیین کند.

پزشک متخصص ممکن است در طول قرار ملاقات، از سونوگرافی غیرتهاجمی برای ارزیابی وضعیت رگ‌های شما استفاده کند. در صورت لزوم، با تجویز آزمایشات بیشتر با IVUS و ونوگرام می‌توان تشخیص را تایید کرد.

درمان‌هایی مانند استنت گذاری برای باز کردن ورید، کم تهاجمی بوده و فشار یا ناراحتی را تا حد زیادی کاهش می دهند.

درمان درد لگن در شیراز توسط پزشک

از آنجایی که دلایل احتمالی زیادی برای درد لگن وجود دارد، درمان آن بسته به دلیل، بسیار متغیر خواهد بود. عارضه‌های ناشی از عفونت باکتریایی، مانند عفونت‎های ادراری و عفونت‌های مقاربتی خاص، با آنتی بیوتیک قابل درمان هستند.

درمان بیماری‌های دیگری مانند سرطان یا فیبروم، با دارو، جراحی یا هر دو انجام می‌شود. عارضه‌هایی مانند آپاندیسیت و حاملگی خارج از رحم نیاز به جراحی اورژانسی دارند.

درد مزمن لگن، بسته به علت آن، ممکن است به فیزیوتراپی و تمرینات کف لگن پاسخ دهد. در موارد خیلی نادر درد مزمن لگنی میتواند ناشی از مسائل روانی و ذهنی باشد که در این صورت صحبت با یک روانشناس یا روانپزشک نیز ممکن است مفید باشد. (تشخیص این مسئله را به دکتر لگن در شیراز که به آن مراجعه کرده‌اید، بسپارید)

درمان خانگی درد لگن

بسیاری از دلایل درد لگن، زیر نظارت یک ارائه دهنده خدمات درمانی، به خوبی قابل درمان هستند. بنابراین، اگر هر نوع درد لگن درمان نشده‌ای دارید، حتما به یک دکتر باتجربه و توانمند در شیراز مراجعه کنید.

برای تسکین درد مزمن لگن می‌توانید برخی اقدامات ساده را در خانه امتحان کنید. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی بدون نسخه (NSAIDs) مانند ادویل (ایبوپروفن) درد و التهاب را کاهش می‌دهند. پدهای گرم کننده نیز در تسکین درد موثر هستند.

ورزش یا تمرینات یوگا با افزایش جریان خون به کنترل استرس و تنش کمک کرده و به این ترتیب درد را کاهش می‌دهند.

چگونه می‌توانم یک دکتر لگن در شیراز پیدا کنم؟

برای درمان آسیب‌ها یا مشکلات لگن به نزدیک‎‌ترین متخصص ارتوپدی یا طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز مراجعه کنید و یا از نزدیکان خود که قبلا با چنین مشکلی دست و پنجه نرم کرده و با مراجعه به یک پزشک خاص مشکل خود را درمان کرده‌اند، درخواست راهنمایی کنید.

سایر پزشکان مانند پزشک عمومی یا متخصص فیزیوتراپی هم میتواند شما را به پزشکان خوبی در این زمینه معرفی کنند.

برای زنان در شیراز که کمی نسبت به فرآیند معاینه لگن و تشخیص علت مشکل حساس هستند توصیه میشود که به یک متخصص زنان یا پزشک ارتوپدی یا طب فیزیکی و توانبخشی خانم مراجعه کنند.

دکتر زهره عشقی یکی از متخصصین برجسته و شناخته شده طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز است که میتوانید جهت درمان مشکلات اسکلتی، عضلانی و یا مفاصل خود از جمله لگن به مطب ایشان مراجعه نمایید.

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد مشکلات لگن و پزشک لگن
یک دکتر لگن در شیراز چه مهارت‌هایی دارد؟

یک متخصص ارتوپدی یا طب فیزیکی و توانخبشی امکان تشخیص و درمان مشکلات و بیماری‌های لگن را دارد. دکتر یا متخصص لگن معمولاً در زمینه زنان و زایمان یا اورولوژی آموزش‌های تخصصی می‌بینند و پس از آن دوره‌های بیشتری را برای آموزش‌ در زمینه پزشکی لگن زنان و جراحی ترمیمی می‌گذرانند.

آیا مشکلات سلامت لگن شایع است؟

بله، مشکلات سلامت لگن نسبتاً شایع هستند و احتمال مبتلا شدن به آنها در هر سنی، هم برای زنان و هم برای مردان وجود دارد. با این حال، بسیاری از افراد به دلیل خجالت یا عدم آگاهی، برای مراجعه به پزشک مردد هستند.

اولین قرار ملاقات با پزشک لگن چگونه پیش خواهد رفت؟

در طول اولین قرار ملاقات با پزشک لگن، پزشک پس از گرفتن یک تاریخچه پزشکی دقیق از بیمار و انجام یک معاینه فیزیکی، احتمالا آزمایش‌های بیشتری ازجمله آزمایشات تصویربرداری را برای ارزیابی سلامت لگن تجویز خواهد کرد.

گزینه‌های درمانی برای افتادگی اندام‌های لگن چیست؟

گزینه‌های درمانی شامل تمرینات کف لگن، استفاده از پساری یا روش‌های جراحی مانند سوسپانسیون اندام لگن یا قرار دادن مش ‌می‌باشد.

آیا درد لگن همیشه نشانه یک بیماری جدی است؟

نه لزوما. درد لگن می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد، از دردهای قاعدگی گرفته تا عارضه‌های جدی‌تری مانند آندومتریوز یا بیماری التهابی لگن. برای تشخیص دقیق و درمان مناسب، مشورت با پزشک لگن ضروری است.

بیشتر بخوانید : ارتوپدی لگن و ران در شیراز

خلاصه

منشا درد لگن اغلب عارضه‌های مرتبط با دستگاه تناسلی زنان است، اما همیشه اینگونه نیست. هم مردان و هم زنان ممکن است به دلیل عفونت دستگاه ادراری، آپاندیسیت یا سایر عارضه‌ها دچار درد لگن شوند. برای تشخیص منشا درد لگن نیاز به معاینه فیزیکی و در برخی موارد انجام تصویربرداری و سایر روش‌های تشخیصی است.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است