شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
درمان آرتروز مچ دست در شیراز

درمان آرتروز مچ دست در شیراز

درمان آرتروز مچ دست در شیراز

مروری بر آرتروز مچ دست

آرتروز مچ دست یکی از شایع ترین علل درد مچ دست است و هنوز درمان قطعی برای آن یافت نشده است. آرتریت انواع مختلفی دارد و در بیشتر موارد مچ دست را درگیر می کند. اشکال مزمن آرتریت اغلب دائمی هستند.

آرتروز مچ دست با از بین رفتن غضروف بین مفاصل مچ در ناحیه استخوان ها اتفاق می افتد. مفصل مچ دست در این حالت دچار خشکی، تورم و درد می شود.

این بیماری در افراد مسن شیوع بیشتری دارد، اما گاها در افراد جوان هم دیده می شود.

اگرچه هیچ درمان قطعی برای آرتروز مچ دست وجود ندارد، اما می توان با انجام اقداماتی جهت تسکین علائم، به فعالیت روزمره بازگشت و آسیب مفصلی را به حداقل رساند. برای دریافت مشاوره و درمان آتروز مچ دست در شیراز به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی دکتر زهره عشقی مراجعه کنید.

علائم و نشانه ها

آرتروز مچ دست عموما منجر به علائم زیر می شود:

  • درد مچ دست
  • تورم ناحیه مفصل
  • اختلال در نگه داشتن اشیا

علاوه بر این علائم، آرتروز مچ دست می تواند باعث التهاب، به وجود آمدن زوائد خاری استخوان و تحریک اعصاب اطراف مفصل شود.

گاهی این بیماری با سندرم تونل کارپال و احساس گزگز و بی حسی انگشتان همراهی دارد.

در صورت ابتلا به آرتریت روماتوئید، علاوه بر آرتروز مچ دست، امکان دارد التهاب محل مفاصل انگشتان نیز دیده شود.

علل آرتروز مچ دست

شایع ترین علل آرتروز مچ دست عبارتند از:

آسیب های قبلی مچ دست

آرتریت در این شرایط، زمانی رخ می دهد که سطح مفصلی به دلیل استفاده بیش از حد (مثلا در شغل هایی با استفاده مکرر از مچ دست) یا به دنبال آسیب دیدگی غضروف، مورد آسیب قرار می گیرد.

در صورت درگیری سطح غضروفی در شکستگی های مچ دست نیز احتمال این آسیب وجود دارد. اگر شکستگی به سطح مفصل گسترش یابد، سطح غضروفی ناهموار و مستعد ابتلا به آرتروز مچ دست می شود.

بی ثباتی مچ دست

بی ثباتی مچ دست با آسیب به رباط های کوچک و استخوان های مچ دست (استخوان های کارپال و رباط های کارپال) رخ می دهد. هنگامی که این ساختارها آسیب می بینند، حرکت طبیعی مچ ها دچار اختلال شده و منجر به ساییدگی غضروف مفصل مچ می شود.

بیشتر بخوانید : سینوویت دکرون + علائم و درمان آن

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید (RA) یکی از شایع ترین علل آرتروز مچ دست است. RA نوعی بیماری سیستمیک است که ارگان های مختلف بدن را درگیر می کند. گاها در این شرایط التهاب مفاصل آنقدر شدید می شود که تخریب استخوان و غضروف اتفاق می افتد.

علل آتروز مچ دست

تشخیص آرتروز مچ دست

پزشک آرتروز مچ دست را با بررسی علائم و اخذ شرح حال و انجام معاینه فیزیکی تشخیص می دهد.

در طول معاینه فیزیکی، پزشک مچ دست را از نظر درد، تورم و حساسیت لمس و معاینه می‌کند.

پزشک با معاینه محل تورم، متوجه می شود که کدام قسمت های مچ دست (مثلاً مفاصل یا تاندون ها) دچار آسیب شده اند.

همچنین با مشاهده دامنه حرکتی نوع آرتریت از نظر خفیف یا شدید بودن یا همراهی با اختلالات دیگر از جمله سندرم تونل کارپال بررسی می شود.

پزشک در معاینه از بیمار می خواهد که مچ دست خود را در جهات مختلف بچرخاند و خم کند تا دامنه حرکتی و تاثیر حرکت بر درد ناحیه مچ دست و شست مشخص شود.

در صورت شک به آرتروز مچ دست، عموما گام بعدی تکنیک های تصویربرداری با اشعه ایکس و بررسی خون برای تعیین نوع آرتریت هستند.

آزمایش خون می‌تواند پروتئین های آنتی‌بادی اختصاصی و نشانگرهای التهابی را برای شناسایی یا رد آرتریت های التهابی، مانند RA شناسایی کند، در حالی که در تصویربرداری میزان آسیب مفاصل بررسی می شود.

بیشتر بخوانید : درمان آرتروز مفاصل یا اوستئوآرتریت در شیراز

درمان آرتروز مچ دست

برخی از گزینه های درمانی به راحتی در خانه قابل انجام هستند و به خوبی موجب تسکین درد می شوند. برخی از این درمان ها عبارتند از:

درمان های خانگی

بهتر است درمان های خانگی در همراهی با درمان های طبی انجام بگیرند.

این گزینه‌ها زمانی بهترین نتیجه را دارند که به صورت جدی دنبال شوند.

از جمله این روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اصلاح سبک زندگی : در بسیاری از افرادی که با علائم آرتروز مچ دست مراجعه می کنند، تنها تغییر سبک زندگی و اصلاح فعالیت ها برای تسکین درد کارساز است. اجتناب از برخی حرکات یا فعالیت های خاص، مانند بلند کردن و حمل وسایل سنگین، احتمالا علائم آرتروز مچ دست را تسکین می دهد.
  • آتل مچ دست : بریس های مچ دست می توانند برای برخی از افرادی که آرتریت این ناحیه را دارند کمک کننده باشند. این بریس ها به عنوان یک تکیه گاه برای حرکات مچ دست عمل می کنند. با این که این ساختارها از صدمات شدید جلوگیری نمی کنند، اما در انجام فعالیت های ساده از دست حمایت می کنند.
  • کاردرمانی : این روش، تحت نظر یک فرد متخصص، به بیمار برای تنظیم حرکات و فعالیت ها و جلوگیری از تشدید بیماری و صدمات کمک می کند.
  • اعمال گرما : گرم کردن موضع از جمله رایج ترین درمان های مورد استفاده برای آرتروز مچ دست تلقی می شود.
درمان آتروز مچ دست

دارو درمانی

در اغلب موارد برای بهبود التهاب و تسکین درد به دارو نیاز است:

  • داروهای ضد التهابی : داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی که به عنوان NSAIDs نیز شناخته می شوند، از رایج ترین داروهای تجویزی به خصوص برای دردهای ناشی از اختلالاتی مثل آرتروز مچ دست هستند.
  • تزریق کورتیزون: کورتیزون یک داروی موثر است و در درمان التهاب نقش دارد. می توانید در مورد مزایای تزریق کورتیزون برای آرتروز مچ دست با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید : درمان آرتروز انگشتان دست در شیراز + علائم آن

جراحی

جراحی اغلب در درمان آرتروز مچ دست انجام نمی شود، مگر در زمانی که علائم شدید بوده و سایر درمان ها موثر نیستند.

روش های جراحی آرتروز مچ دست عبارتند از:

  • فیوژن مچ دست : در فیوژن مچ دست با هم جوشی استخوان های ساعد به استخوان های مچ دست، حرکات مفصل مچ دست محدود می شوند. گرچه فیوژن، درد ناشی از آرتروز مچ دست را تسکین می دهد، اما عدم توانایی حرکت دادن مچ می تواند در انجام برخی فعالیت های روزمره اختلال ایجاد کند.
  • کورپکتومی پروگزیمال : در کورپکتومی پروگزیمال سه استخوان کوچک مفصل مچ دست برداشته می شوند. با برداشتن استخوان دچار آرتریت، درد کاهش می یابد. در این روش به دلیل این که هم جوشی صورت نمی گیرد، حرکت مچ حفظ می شود. کورپکتومی پروگزیمال یک گزینه درمانی مناسب برای برخی از انواع آرتروز مچ دست است.
  • تعویض مفصل مچ دست : جراحی تعویض مفصل مچ عبارت است از برداشتن استخوان آسیب دیده و سپس جایگزینی آن با ایمپلنت فلزی و پلاستیکی. انجام این روش شایع انمی باشد و نتایج آن به اندازه سایر روش های جراحی (مانند تعویض مفصل زانو و تعویض مفصل ران) قابل پیش بینی نیست.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است