شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
دکتر دیسک کمر در شیراز {متخصص دیسک کمر}

تعداد افرادی که از مشکلات دیسک کمر رنج می‌برند زیاد هستند. سطح شدت این مشکلات می‌تواند از متوسط تا بسیار جدی و شدید متغیر باشد. مشکلات دیسک بر نحوه کارکرد ستون فقرات تاثیر می‌گذارند و در نهایت برای درمان این عارضه می‌بایست به یک دکتر دیسک کمر در شیراز مراجعه کنید.

فتق دیسک کمر مشکل شایعی است و می‌تواند درد زیادی را ایجاد و حرکت کردن را مشکل کند. افراد مبتلا به بیرون زدگی دیسک با درمان بهتر می‌شوند. برای درمان فتق دیسک هم درمان‌های جراحی و هم غیرجراحی وجود دارد.

شناخت مشکلات دیسک کمر

مشکلات دیسک کمر می‌تواند زندگی فرد را مختل کرده و درد و ناراحتی زیادی ایجاد کند. شناخت آناتومی دیسک کمر و عملکرد آن مهم است. تشخیص علائم و دلایل آن نیز اهمیت زیادی دارد.

دیسک کمر را بشناسید

دیسک کمر یا دیسک بین‌مهره‌ای بین مهره‌های ستون فقرات قرار دارد. آنها مانند جذب کننده شوک عمل کرده و ستون فقرات را انعطاف‌پذیر و حرکت پذیر می‌کند هر دیسک یک لایه بیرونی سخت و درون نرم دارد. این ساختار به پخش شدن فشار و صاف نگه داشتن ستون فقرات کمک می‌کند.

علائم معمول مشکلات دیسک کمر

علائم دیسک کمر

تشخیص زودهنگام علائم بیرون‌زدگی دیسک توسط دکتر دیسک کمر در شیراز اهمیت زیادی دارد. موارد زیر برخی از علائم شایع آن هستند:

  • درد : درد ممکن است در پایین کمر،گردن یا حتی در دست‌ها و پاها احساس شود.
  • ضعف : حس ضعیف‌تر یا خسته‌تر شدن عضلات، خصوصا در اندام‌ها
  • بی‌حسی یا مورمور شدن : بی‌حسی یا مورمور شدن قسمت‌های خاصی از بدن

شدت و محل مشکلات دیسک در ایجاد علائم زیر تاثیر می‌گذارد:

  • درد : درد یا ناراحتی در یک ناحیه خاص که ‌ممکن است گسترش یابد.
  • ضعف : کمتر شدن قدرت ماهیچه‌ها در برخی نواحی خاص
  • بی‌حسی/مورمورشدن : حس عجیب در اندام‌های فوقانی و تحتانی

دلایل مشکلات دیسک کمر

موارد زیر می‌توانند منجر به مشکلات دیسک کمر شوند:

  1. بیماری دیسک دژنراتیو : با افزایش سن، ممکن است دیسک‌ها فرسوده و دردناک ‌شوند.
  2. تروما : در ننیجه جراحات یا تصادفات ممکن است دیسک آسیب دیده و دچار بیرون‌زدگی و فتق شود.

دانستن این دلایل به پیدا کردن راه‌های پیشگیری و درمان آنها کمک می‌کند.

دکتر دیسک کمر در شیراز چه کسی است؟

دکتر دیسک در شیراز

علائم مرتبط با درد در ناحیه کمر را نباید نادیده گرفت، به خصوص دردهایی که به خودی خود از بین نمیروند و فعالیت روزانه شما را دچار اختلال می‌کنند.

اگر در شیراز زندگی می‌کنید و جزو افرادی هستید که با کمر درد دست و پنجه نرم می‌کنید بهتر است فورا به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا بعد انجام روش‌های تشخیص علت کمر درد، درمان متناسب را به شما پیشنهاد دهند.

پزشکان متخصصی که میتوانید برای درمان به آنها مراجعه کنید شامل:

  • متخصص و دکتر ارتوپد در شیراز
  • جراح ارتوپدی
  • نورولوژیست یا متخصص مغز و اعصاب
  • متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
  • روماتولوژیست
  • فیزیوتراپیست یا متخصصین فیزیوتراپی (اگر تحت هیچ شرایطی متخصصین بالا در دسترس نبودند)

ما توصیه می‌کنیم که در مرحله اول به دنبال یک متخصص ارتوپدی یا مغز و اعصاب خوب باشید و اگر این پزشکان در دسترس نبودند به سایر پزشکان مراجعه ذکر شده در بخش فوق مراجعه کنید.

درمان‌های غیرجراحی دیسک کمر

درمان های غیر جراحی دیسک کمر

اگر قصد جراحی ندارید (که در 90% مواقع هم نیازی به انجام آن نیست)، راه‌های دیگری برای بهبود مشکلات دیسک کمر وجود دارد. تمرکز این روش‌های درمانی بهتر شدن حال فرد و حفظ سلامت ستون فقرات است. برای تسکین درد و بهبود وضعیت ستون فقرات از درمان‌های مختلفی استفاده می‌شود.

یک دکتر دیسک کمر در شیراز سعی میکند تا در ابتدا روش‌های غیر جراحی را به شما پیشنهاد دهد.

فیزیوتراپی

فیزوتراپی در درمان بدون جراحی کمردرد نقش کلیدی دارد. در فیزیوتراپی از ورزش‌ها و دیگر درمان‌ها برای قوی‌تر و منعطف‌تر شدن کمر استفاده می‌شود. درمانگران از تکنیک‌های خاصی مانند درمان دستی و تحریک الکتریکی برای کاهش درد و تورم استفاده می‌کنند.

این روش‌های درمانی به حرکت و عملکرد بهتر ستون فقرات کمک کرده و بهترین راه غیر جراحی برای مقابله با مشکلات یسک کمر هستند.

بیشتر بخوانید : کلینیک فیزیوتراپی در شیراز

مراقبت‌های کایروپراکتیک

کایروپراکتیک یکی از روش‌های غیرجراحی برای بهبود مشکلات دیسک است. کایروپراکتورها با انجام حرکات خاصی، ستون فقرات را در راستایی درست قرار می‌دهند. با این کار درد کمر کاهش یافته و بدن به طور طبیعی بهبود می‌یابد.

مراجعه منظم به یک متخصص کایروپراکتور می‌تواند واقعا برای کاهش درد و بهبود حرکت موثر باشد.

اگر درد شما بیش از حد بوده و یا دچار دردهای مرتبط با دیسک کمر شدید هستید بهتر است قبل از مراجعه به کایروپراکتیک حتما به متخصص ارتوپد مراجعه کنید تا آزمایشات لازم را در جهت بررسی دقیق علت دیسک کمر انجام داده باشد.

دارو درمانی

پزشکان برای بهبود مشکلات دیسک کمر ممکن است دارو تجویز کنند. هدف از تجویز داروها کاهش درد و تورم است. مسکن درد، شل کننده عضلانی یا استروئید از جمله داروهای تجویزی احتمالی هستند.

برای مصرف ایمن داروها و گرفتن بهترین نتیجه، حتما با پزشک در مورد داروهای مناسب برای مشکل خودتان صحبت کنید.

درمان‌های جراحی دیسک کمر

درمان های جراحی دیسک کمر

برای تسکین درد ناشی از مشکلات شدید دیسک کمر و کمک به حرکت بیمار، اغلب به جراحی نیاز خواهد بود. در ادامه به بررسی برخی از این جراحی‌های می‌پردازیم.

جراحی‌های دیسککتومی

دیسککتومی جراحی بیرون آوردن دیسک بیرون زده‌ای است که به اعصاب آسیب می‌زند. تمرکز این جراحی بر ناحیه پایین ستون فقرات بوده و هدف آن کاهش درد پاها و دیگر علائم ناشی از فشردگی اعصاب می‌باشد. درد بسیاری از بیماران پس از این جراحی تا حدی زیادی بهبود می‌یابد و بیمار بهتر قادر به حرکت خواهد بود.

جراحی فیوژن ستون فقرات

در جراحی فیوژن ستون فقرات برای ثبات بیشتر کمر، دو یا چند مهره ستون فقرات به هم متصل می‌شوند. این جراحی برای مشکلاتی مانند بیماری دیسک دژنراتیو، اسپوندیلولیستزیس و اسکولیوز بسیار مناسب است.

دانستن تفاوت انواع فیوژن ستون فقرات و مزیت‏های هر کدام مهم است. بیشتر بیماران چند ماه پس از جراحی ‌می‌توانند دوباره فعالیت‌های سابق خود را ادامه دهند.

جایگزینی دیسک مصنوعی

جراحی جایگیزینی دیسک مصنوعی روش جدیدی برای حفظ تحرک ستون فقرات با استفاده از جایگزینی دیسک مصنوعی با دیسک مشکل‌دار است. این جراحی با جراحی فیوژن ستون فقرات تفاوت دارد، زیرا انعطاف پذیری ستون فقرات را حفظ کرده و از درد ناشی از دیسک معیوب می‌کاهد.

مطالعات نشان می‌دهند که با این جراحی درد کمتر خواهد شد و بیمار در مقایسه با جراحی فیوژن سریع‌تر به زندگی عادی باز خواهد گشت.

انتخاب بین دیسککتومی لومبار، فیوژن ستون فقرات و جراحی جایگزینی دیسک مصنوعی به عوامل مختلفی مانند شرایط بیمار، وضعیت سلامتی او و مهارت‌های جراح بستگی دارد.

تشخیص درست و صحبت با یک متخصص ستون فقرات لازمه انتخاب جراحی درست برای مشکلات دیسک کمر است.

اینکه برای درمان دیس کمر نیاز به جراحی یا روش‌های غیر جراحی درمان دیسک کمر دارید را فقط یک دکتر دیسک کمر در شیراز یا همان متخصص ارتوپدی تشخیص می‌دهد.

لطفا درمان‌های خانگی را جایگزین درمان‌ها تخصصی پزشکی نکنید و در صورت مواجه شدن با مشکل حتما به پزشک مراجعه نمایید.

⚠️ نکته مهم: جراحی دیسک کمر نیازمند بررسی دقیق و اطمینان از عدم کارایی سایر روش‌هاست. اگر به پزشکی مراجعه کردید که بدون معاینه و بررسی دقیق جراحی را پیشنهاد داد حتما با پزشکان دیگر هم مشورت کنید. جراحی دیسک کمر آخرین مرحله درمان به حساب می‌آید.

روش‌های پیشگیری برای مشکلات دیسک کمر

سالم نگه داشتن دیسک‌های کمر برای سلامت عمومی بسیار مهم است. سعی کنید بیشتر مراقب کمر خود باشد. اصول آرگونومیک را رعایت کرده و ورزش‌های تنه را انجام دهید. برای سلامت نگه داشتن کمر موارد زیر مفید هستند:

  • اصول آرگونومیک: ایجاد برخی تغییرات کوچک در زندگی روزانه به سلامت کمر کمک می‌کند. محیط کارتان را طوری تغییر دهید که امکان درست نشستن فراهم شود. از صندلی‎‌‌ها و میز‌هایی استفاده کنید که از انحنای طبیعی کمر حمایت ‌کنند. برای جلوگیری از وارد شدن فشار روی کمر، هنگام نشستن کف پاها باید روی زمین و کامپیوتر باید در سطح چشم قرار گرفته باشد.
  • ورزش‌های ثبات تنه: با قوی بودن تنه، ستون فقرات حمایت بیشتری دریافت خواهد کرد. فعالیت‌هایی مانند پیلاتس، یوگا و ورزش‌های تنه را چندین بار در روز انجام دهید. این کار به ثبات تنه که اصلی‌ترین عامل برای سلامت کمر است، کمک می‌کند.
  • مراقبت‌های پیشگیرانه برای کمر: با ایجاد برخی عادات روزانه می‌توان از مشکلات دیسک کمر جلوگیری کرد. بلند کردن بار را درست انجام دهید. به این صورت که زانوها را خم کرده و کمر را صاف نگه دارید. اگر برای مدت طولانی می‌نشینید، از بالش‌هایی برای حمایت از پایین کمر استفاده کنید.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید: سیگار کشیدن جریان خون به دیسک‌های ستون فقرات را کم کرده و خطر بروز مشکلات دیسک را بالا می‌برد.

تغییرات سبک زندگی برای کمک به بهبود دیسک کمر

تغییر سبک زندگی

 برای افراد مبتلا به مشکلات دیسک کمر، به کارگیری یک روش درمانی جامع اهمیت زیادی دارد. مهم است که بر داشتن یک زندگی سلامت برای کمر تمرکز کنید.

فعالیت‌های فیزیکی منظم مانند پیاده‌روی یا شنا عضلات کمر و شکم را تقویت می‌کنند. با تقویت این عضلات حمایت بیشتری برای ستون فقرات فراهم می‌شود. خوب غذا خوردن و حفظ وزن مناسب نیز فشار روی دیسک‌های ستون فقرات را کم می‏کند.

کاهش استرس نیز برای بهبود دیسک‌های کمر اهمیت زیادی دارد. با استرس ماهیچه‌ها سفت و کمردرد تشدید خواهد شد. تمرین‌های ذهنی مانند مدیتیشن و تنفس عمیق به کاهش استرس کمک می‌کنند. داشتن سرگرمی و ارتباط با دیگران نیز استرس را کاهش و ریکاوری را آسان‌تر می‌کند.

تغییرات سبک زندگی برای گنجاندن ورزش و فعالیت‌های کاهش دهنده استرس و خواب بهتر در بهبود دیسک کمر واقعا موثر است. این عادات به حفظ سلامت ستون فقرات در طولانی‌مدت و بهبود کیفیت زندگی کمک می‌کنند.

سوالات پرتکرار

علائم شایع مشکلات دیسک کمر چیست؟

مشکلات دیسک کمر باعث درد در کمر و گردن می‌شوند. فرد ممکن است بی‌حسی و مورمور شدن اندام‌ها را تجربه کند. ضعف عضلات و مشکل در حرکت کردن نیز شایع است.

مشکلات دیسک کمر چگونه تشخیص داده می‌شوند؟

پزشکان از معاینات فیزیکی، MRI یا سی‌تی اسکن و بررسی سوابق پزشکی بیمار برای تشخیص مشکلات دیسک کمر استفاده می‌کنند. با این اقدامات بهتر می‌توان مشکل را درک کرد.

چه درمان‌های غیرجراحی برای مشکلات دیسک کمر وجود دارد؟

برای مشکلات دیسک کمر می‌توانید فیزیوتراپی، مراقبت‌های کایروپراکتیک و داروها را امتحان کنید. در فیزیوتراپی از ورزش‌ها برای کاهش درد و بهبود عملکرد استفاده می‌شود. مراقبت‌های کایروپراکتیک به حفظ راستای مناسب ستون فقرات کمک می‌کنند. داروهای ضدالتهابی و تسکین‌دهنده درد برای کنترل علائم تجویز می‌شوند.

چه ورزش‌هایی به سلامت دیسک کمر کمک می‌کنند؟

برای بهبود سلامت دیسک کمر‌، تمرین‌های کششی و تقویتی و فعالیت‌های کم فشار را امتحان کنید. انجام حرکات کششی تنش را کاهش می‌دهد. در صورت ابتلا به دیسک کمر مزمن حتما تحت نظر پزشک انجام شود.

چه درمان‌های جایگزین دیگری برای مشکلات دیسک کمر وجود دارد؟

برای مشکلات دیسک می‌توانید طب سوزنی، ماساژتراپی و یوگا یا پیلاتس را امتحان کنید. این روش‌ها درد را کم، عملکرد را بهتر و با افزایش جریان خون و کاهش تنش عضلانی، به روند بهبودی کمک و بدن را قوی‌تر و منعطف‌تر می‌کنند. این روش‌ها در مطالعات به عنوان راهکار‌های طبیعی برای کاهش درد تایید شده اند.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است