شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر

پنج شنبه صبح

شیراز

شهر شیراز

ویرایش محتوا
درباره ما

کلینیک تخصصی دکتر زهره عشقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شامل تشخیص و درمان بیماری های عضلانی، اسکلتی و مفاصل، دیسک و ستون فقرات به همراه تشخیص و درمان پوکی استخوا و آرتروژ زانو، انجام تست نوار عصب و عضله و درمان های تخصصی از جمله طب سوزنی، لیزر درمانی و شاک ویو تراپی به همراه سایر درمان های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی. در کلینیک دکتر زهره عشقی خدمات ارتوپدی در شیراز نیز زیر نظر پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته ارائه می گردد.

با ما تماس بگیرید
نکاتی برای حفظ سلامت مفاصل : تمرینات و تغذیه

نکاتی برای حفظ سلامت مفاصل : تمرینات و تغذیه

  • صفحه اصلی
  • -
  • آسیب‌ها و بیماری‌ها
  • -
  • نکاتی برای حفظ سلامت مفاصل : تمرینات و تغذیه
نکاتی برای حفظ سلامت مفاصل : تمرینات و تغذیه

حفظ سلامت مفاصل با چند راهکار ساده

حفظ سلامت مفاصل یکی از مهمترین نکاتی است که قبل از قرار گرفتن در دوره میانسالی و سالمندی باید مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه نکاتی برای حفظ سلامت مفاصل و جلوگیری از آسیب دیدگی آنها را بیان می کنیم:

آسیب های مفصلی می تواند بر سرعت تحلیل غضروف های موجود در مفاصل بیفزاید. در صورت آسیب مفاصل باید فورا تحت درمان قرار بگیرید. برای تشخیص و درمان آسیب های مفصلی می توانید به کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز مراجعه کنید.

1. تحرک خود را حفظ کنید

قانون طلایی برای حفظ سلامت مفاصل این است که هرچه تحرک بیشتری داشته باشید، کمتر دچار خشکی مفاصل می شوید.

هنگام مطالعه، کار یا تماشای تلویزیون، هر از چند گاهی موقعیت خود را تغییر دهید. پس از مدتی نشستن پشت میز یا روی صندلی، برخاسته و کمی فعالیت کنید.

2. ایمنی بدن خود را حفظ کنید

استفاده از پوشش های محافظتی، بسیار اهمیت دارد. بنابراین هنگام انجام کارهایی مانند بازی اسکیت یا ورزش های برخوردی، لباس مناسب بپوشید. اگر دچار درد مفاصل هستید، پوشیدن بریس در هنگام بازی گلف یا تنیس می تواند مفید واقع شود.

3. وزن متعادل خود را حفظ کنید

وزن بدن بر کشیدگی وارد بر زانوها و پشت تاثیرگذار است. حتی اندکی کاهش وزن می تواند موثر باشد. هر پوند کاهش وزن، 4 پوند از فشار وارد بر زانوها می کاهد. از پزشک خود در مورد بهترین روش شروع کاهش وزن بپرسید.

4. ورزش های سبک انجام دهید

بهترین گزینه های ورزشی برای پیشگیری از آسیب های مفصلی، فعالیت هایی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا و تمرینات استقامتی است که به مفاصل ضربه وارد نمی کنند.

ورزش تقویت مفاصل

5. بدون گرم کردن، حرکات کششی انجام ندهید

انعطاف پذیری به حرکت بهتر کمک می کند. سعی کنید هر روز یا حداقل سه بار در هفته، حرکات کششی انجام دهید، اما انجام این کار، زمانی که ماهیچه ها گرم نیستند، توصیه نمی شود. ابتدا مثلا با 10 دقیقه راه رفتن، خود را گرم کرده تا مفاصل، رباط ها و تاندون های اطراف آن ها شل شود.

6. عضلات خود را تقویت کنید

برای حمایت بهتر از مفاصل، بدن خود را قوی کنید. حتی اندکی استحکام بیشتر، تاثیرگذار است. یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی یا مربی مجرب می تواند نوع حرکات مناسب و نحوه انجام آن ها را به شما آموزش دهد. در صورت ابتلا به مشکلات مفصلی، از حرکات سریع و مکرر پرهیز کنید.

7. روی محدوده حرکتی خود کار کنید

آیا دچار خشکی مفاصل هستید؟ لازم است تا حد امکان به محدوده حرکتی خود بازگردید. محدوده حرکتی، میزان نرمالی است که یک مفصل می تواند در جهات مختلف حرکت کند. پزشک یا متخصص طب فیزیکی و توانبخشی می تواند تمرینات مناسب را برای به دست آوردن محدوده طبیعی طراحی کند.

بیشتر بخوانید : درمان خشکی مفصل زانو در شیراز

8. عضلات تنه خود را تقویت کنید

عضلات شکمی و پشتی قوی تر به حفظ تعادل کمک می کنند. این بدین معنی است که احتمال افتادن یا آسیب دیدگی کاهش می یابد. تمرینات مربوط به تنه را به برنامه روزانه خود بیفزایید. پیلاتس و یوگا، از جمله ورزش هایی هستند که در این مورد توصیه می شود.

9. از محدودیت های خود آگاه شوید

احساس درد عضلانی پس از ورزش، طبیعی است اما در صورت تداوم درد بیش از 48 ساعت، احتمالا در تمرینات خود زیاده روی کرده اید. دفعه بعد، زیاد به خودتان فشار وارد نکنید. ورزش با وجود درد می تواند منجر به آسیب شود.

10. برای کاهش التهاب، ماهی بخورید

در صورت وجود درد مفصل حاصل از آرتریت روماتوئید، مصرف ماهی می تواند مفید واقع شود. ماهی های چرب آب های سرد مانند سالمون، منابع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 بوده که به حفظ سلامت مفاصل کمک می کند.

مصرف ماهی، التهاب را نیز که در افراد مبتلا به آرتریت روماتویید باعث ایجاد درد می شود، کاهش می دهد. اگر به مصرف ماهی علاقه ندارید، به جای آن از کپسول روغن ماهی استفاده کنید.

مصرف ماهی برای حفظ سلامت مفاصل

11. استحکام استخوان های خود را حفظ کنید

کلسیم و ویتامین دی می تواند موثر باشند. لبنیات، بهترین منبع کلسیم بوده اما گزینه های دیگر از جمله سبزیجاتی مانند بروکلی نیز وجود دارد. در صورتی که از طریق غذا، کلسیم کافی دریافت نمی کنید، از پزشک خود در مورد مکمل ها بپرسید.

12. پوسچر مناسب را حفظ کنید

برای محافظت از مفاصل، از گردن تا زانوها، صاف بایستید و بنشینید. پیاده روی نیز می تواند پوسچر را بهبود بخشد. هرچه سریع تر راه بروید، عضلات با شدت بیشتری فعالیت می کنند تا بدن شما را صاف نگه دارند. شنا نیز می تواند موثر باشد.

13. در حمل بار مراقب باشید

هنگام بلند کردن و حمل اجسام، مراقب مفاصل خود باشید. کیف ها و کیسه های خرید را از ساعد خود آویزان کنید. این کار به عضلات و مفاصل بزرگتر اجازه می دهد بار را تحمل کنند.

بیشتر بخوانید : درمان آرتروز مفاصل در شیراز

14. درد را تسکین دهید

یخ یک مسکن طبیعی بوده که درد را از بین برده و تورم را برطرف می کند. در صورت وجود درد مفصلی، یک کیسه یخ را حداکثر 20 دقیقه روی محل درد قرار دهید. هیچ گاه یخ را به طور مستقیم روی پوست قرار ندهید.

15. برای مصرف مکمل، ابتدا از پزشک سوال کنید

فروشگاه ها مملو از محصولات تسکین دهنده درد هستند. بیشترین تحقیقات پیرامون گلوکزآمین و SAM-e صورت گرفته است. پیش از مصرف مکمل، با پزشک مشورت کنید. پزشک می تواند راهنمایی کند، کدام مکمل ها بی خطر بوده و کدام یک ممکن است داروهای مصرفی یا عارضه های جسمی را تحت تاثیر قرار دهد.

16. آسیب های مفصلی را درمان کنید

اقدامات لازم را برای جلوگیری از آسیب مفاصل انجام دهید. ممکن است نیاز باشد از کارهایی که فشار زیادی بر مفاصل وارد می کند پرهیز کرده یا برای ثابت نگه داشتن آن از بریس استفاده کنید.

دکتر زهره عشقی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در شیراز، ارائه کننده خدمات درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی و مفاصل، برای دریافت نوبت حضوری جهت معاینه، تشخیص و درمان با شماره تلفن های 07132357021 یا 09337255000 تماس بگیرید.

آدرس کلینیک : شیراز، خیابان زند، روبروی بیمارستان فقیهی (سعدی)، حد فاصل صورتگر و پوستچی، ساختمان هانیه، طبقه دوم، واحد 7

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی، عضلانی، اسکلتی و ستون فقرات از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، ساییدگی ها، پوکی استخوان و درمان های آرتروز زانو و درمان های طب سوزنی ، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی و انجام تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی در شیراز

روزهای کاری

هر روز هفته شنبه الی چهارشنبه 

صبح ها ساعت 9 تا 14

عصرها ساعت 16 تا 22

روزهای پنج شنبه

صبح ها ساعت 9 تا 14

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کلینیک تعطیل است